سیم بکسل آسانسور

 

 

 برای مشاهده قیمت سیم بکسل های مخصوص آسانسور کلیک کنید

 

سیم بکسل های آسانسور :

  • سیم بکسل های متصل به کابین و وزنه تعادل می بایستی حتما” از جنس فولاد،حداقل ۲ رشته با حداقل قطر ۸ میلیمتر باشند و مخصوص آسانسور ساخته شده باشند.
  • ضریب ایمنی سیم بکسل در صورتی که تعداد سیم بکسل ها ۳ رشته یا بیشتر باشند حداقل ۱۳ و درصورتی که ۲ رشته باشند حداقل ۱۶ می باشد.
  • حداقل نسبت بین قطر فلکه ها به قطر سیم بکسل ها ۴۰ می باشد.
  • بارهای وارده می بایستی بصورت یکسان روی کلیه رشته های سیم بکسل توزیع گردد.
  • کلیه فلکه های گیر بکس و هرز گرد بایستی دارای مانع خروجی سیم بکسل از شیار باشند.

 

 بهترين و با استحکام ترین سیم بکسل های کنف دار و 7 لایه آسانسور كه در بازار ايران موجود می باشد ، می توان به سیم بکسل های شرکت گوستاو ولف کشور آلمان اشاره نمود که شرکت سامان سو آسانبر نیز از سیم بکسل های استاندارد شرکت فوق استفاده می نماید.

 

 

سنسور آسانسور آهنربائی

برای مشاهده قیمت قطعات آسانسور کلیک کنید


 سنسورهای آهنربائی چه کاربردی در صنعت آسانسور دارد؟

a2.jpg


شاید برای بسیاری از کسانی که از آسانسور استفاده می کنند این سوال پیش آمده باشد که آسانسور چگونه سر یک طبقه می ایستد؟ آیا وسیله مکانیکی وجود دارد که باعث شناسایی و توقف می شود؟ یا اینکه آسانسور به صورت هوشمند اینکار را انجام می دهد؟!

کسانی که آشنایی نسبی با رشته برق دارند مطئنن می دانند که طراحی چنین سیستمی چندان کار دشواری نیست. زیرا کافی است از سنسورهای موجود در بازار یکی را انتخاب نماییم تا کار ما را راه بیندازد. سنسورهای مغناطیسی ابزاری بسیار مناسب برای طراحی چنین سیستمی می باشند زیرا علاوه بر هزینه کم، نصب آسان و دقت بالایی دارند و به همین منظور به وفور در صنعت آسانسور مورد استفاده قرار می گیرند.

سنسورهای مغناطیسی مورد استفاده در صنعت آسانسور از نوع لچ می باشند به این معنی که آخرین حالت خود را حفظ می کنند. بگذارید به صورت بسیار ساده توضیح دهم. فرض کنید یک سنسور مغناطیسی لچ و یک آهنربا در اختیار دارید. در داخل سنسور یک کنتاکت بسیار ریز طراحی شده است که اگر مثلا قطب منفی آهنربا روبروی سنسور قرار گیرد باعث بسته شدن کنتاکت می شود و اگر قطب مثبت آهنربا جلوی سنسور قرار گیرد باعث باز شدن کنتاکت خواهد شد و به خاطر اینکه کنتاکت از نوع لچ می باشد لذا آخرین حالت کنتاکت حفظ خواهد شد.

ما برای اینکه هر طبقه را شناسایی کنیم چند آهنربا در نزدیکیه هر طبقه بر روی ریل کابین تعبیه می کنیم تا سنسوری که بر روی کابین و نزدیک به ریل نصب شده است، این آهنرباها را شناسایی کرده و فرمان توقف آسانسور را بدهد. در نصب سنسور باید دقت زیادی صورت گیرد تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.


همان طور که قبلا گفته شد در سیستم های شناسایی قدیمی در هر طبقه یک سوییچ جهت شناسایی وجود داشت ولی به علت مشکلاتی از قبیل صدا دادن سنسورها،سیم کشی زیاد سیستم هنگام نصب.خرابی غیر متمرکز و سختی دسترسی از رده خارج و جای خود را به ۲ عدد سنسور از نوع ریدرله که با آهنربا کار میکند داده است.

در سیستم جدید ۲ سنسور دور انداز و استوپ طبقه) جایگزین سنسورهای ثابت شده اند.این سنسورها به وسیله تراول کابل به مدار فرمان متصل شدهاند وکار شناسایی را انجام میدهند.در هر طبقه به جای یک سنسور از یک عدد آهنربا استفاده شده که به محض قرار گرفتن سنسور روی کابین مقابل آهنربا ،سنسور عمل کرده پالسی به مدار فرمان میفرستد.

به این طریق به راحتی مدار کنترل شده و آسانسور در جای لازم می ایستد.

البته برای استوپ طبقه در هر طبقه یک آهنربا کافی است. ولی برای دور اندازی در هر طبقه ۲ آهنربا نیاز می باشد.یکی برای جهت بالا و دیگری جهت پایین.که این عمل با یکی در میان شمردن آهنرباهای دور انداز توسط مدار فرمان اصلاح شده در حقیقت یکی از آهنرباها را می شمرد و دیگری را در نظر نمیگیرد.

نکته:این قاعده برای بالاترین و پایین ترین طبقه فرق میکند. چون در طبقه بالا و پایین یک جهت حرکت تعریف شده است پس یک آهنربای دور انداز کافی میباشد.

تذکر:مبحث سنسورها و شناسایی از پیچیده ترین نکات آسانسور میباشد لذا دقت بیشتری را در طراحی میطلبد.