ریل آسانسور کابین

روش تشخیص ریل تی ۵ و تی۹ و تی۱۶ آسانسور

برا این که بفهمیم یک ریک T9 هست یا T16 باید حتما اندازش بگیریم یا با چشمم میشه فهمید و کدوم قصمتش رو اندازه بگیریم راحت تره موقعی که تو چاله اسانسوره

کسی که کار ریل انجام میده با چشم میفهمه اندازه ریلها رو.

 

ffffffffff

 

برای اندازه گرفتن ریل باید قسمت کونیک اون رو اندازه بگیرید.یعنی پهنای قسمت جلو ریل همون جایی که در داخل کفشک قرار میگیره. اگه ۹ میل بود ریل t9 است.

البته بیشترین استفاده از ریل در ساختمانهای مسکونی t5 برای قسمت وزنه و  t9برای کابین است.

 

برای مشاهده قیمت ریل ها و سایر قطعات آسانسور کلیک کنید

 

تاریخجه کوتاه

تا ابتدای قرن 21 ، آسانسورهای هیدرولیکی به مدت 50 سال بازار را در دست داشتند ، با معرفی و ساخت آسانسورهای کششی بدون موتورخانه از سال 1995 ، آسانسورهای هیدرولیکی با رقبای زیادی از این نوع آسانسورها دست و پنجه نرم می کنند . اما با این وجود سیستمهای محرک سیال مزایای خاص خود را دارند که از این میان می توان به هزینه پایین تعمیرات ( به علت پایین بودن استهلاک نیروی محرکه ) ، انعطاف پذیری در طراحی کابین و موتورخانه ، خصوصیات بارز ایمنی ، نصب آسان با هزینه پایین اشاره کرد .
شماتیک آسانسور هیدرولیک

 


آسانسورهاي داراي سيستم رانش هيدروليكي

                                                              

در آسانسورهاي با سيستم محركه هيدروليك موتور يك سرعته يك پمپ فرور فته در روغن را به حركت مي‌اندازد. پمپ، روغن را به جك كه كابين را به سمت بالا مي‌برد با فشار مي‌راند.


و...

هنگامیکه از آسانسور نامی به ميان می آيد، برای افراد عادی که معمولا پس از اتمام عمليات ساخت وساز از آسانسوراستفاده می نمايند وسيله ای لوکس و دارای حرکت عمودی تداعی می شود و تصور مهندسان و افراد فنی که فراتر از افراد عادی است وسيله ای دارای ريل، سيم بکسل، موتور و .... خواهد بود. چنين آسانسور هايی به موتورخانه و چاهک احتياج دارند و بايد کاملا پوشيده باشند. چنين تصوری از آسانسور برای محيطهای اداری و منازل دور از ذهن نمی باشد. اما درمحيطهای صنعتی، کارگاههای ساختمانی، لنگرها، تجهيزات نفت وگاز،  نيروگاهها،  سيلوها،  و در پروژه های بازسازی، استفاده از آسانسورهايی از نوع کششی و هيدروليک توجيه فنی واقتصادی ندارد .


اوتیس

سانسور وسیله حمل و نقل عمودی است که با سیستم تعلیق و تعادل نیروی محرکه عمل جابه جایی را انجام می دهد، در واقع برای آشنایی بیشتر با این وسیله باید گفت که بشر در قرن های گذشته از بالابر استفاده کرده است اما پایه گذار علمی و طراح آسانسور امروزی دانشمند و ریاضی دان بزرگ اتوود است که با ساختن ماشین اتوود که عبارت بود از دو وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط می شدند و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند توانست طرح ابتدایی یک آسانسور را ارائه دهد اما اولین آسانسور به شکل امروزی که دارای ترمز ایمنی بود توسط اوتیس در آمریکا ساخته و آزمایش شده و بعد از آن دیگران نیز به ساخت انواع آسانسور دست زدند و صنعت آسانسور شکل گرفت.

تاریخ راه اندازی اولین آسانسور


معرفی کتاب ارزنده  همکار عزیزم

 
تاب تکنولوژی آسانسور (جلد اول ) خواننده را با سیستم ، اجزا و قطعات آسانسور آشنا نموده و مبانی انتخاب و طراحی آسانسور در بخش مکانیکال و الکتریکال را تشریح می نماید.در این کتاب سعی شده با بهره جویی از آخرین منابع معتبر دنیا در این رشته ، تکنیک های به کار رفته در آسانسور از گذشته تا به امروز تحلیل و بررسی شده ، مزایا و معایب هر روش یا مکانیزم را به صورت خلاصه مورد بررسی قرار دهد.این کتاب در 34 فصل و حدود 260 صفحه به عنوان منبع درسی مصوب کمیته علمی کاربردی وزرات علوم تحقیقات و فناوری برای درسهای شناخت آسانسور و پله برقی ، شناخت اجزا و قطعات و همچنین مبانی طراحی آسانسور در مقطع کاردانی رشته نصب و تعمیر آسانسور و پله برقی و مقطع کارشناسی مهندسی آسانسور و بالا برها ، تعیین گردیده است.

مطالعه این کتاب را به کلیه دانشجویان این رشته در مقاطع مختلف تحصیلی و سایر علاقه مندان به آشنایی با صنعت آسانسور و پله برقی پیشنهاد می کنیم.

نویسنده این کتاب آقای روزبه میر عبدالله یانی مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشد علاقه مندان به این کتاب به آدرس : تهران خیابان دماوند خیابان اتحاد خیابان نوزدهم غربی پلاک 35 مراجعه نمایند.

کتاب تکنولوژی آسانسور

محیط زیست

سمت و سوی حرکت و دیدگاههای استراتژیک و راهبردی شرکت های مطرح جهانی در صنعت آسانسور،  پله برقی و پیاده رو متحرک، جهشی بلند به سوی استفاده از تکنولوژی های نوین با هدف حداقل آسیب و صدمه به طبیعت و محیط زیست دارد،که این دیدگاه را می توان در شعارهایی مانند زیر مشاهده نمود:

  • استفاده از انرژی پاک و فراوان خورشیدی
  • کاهش ضایعات تولید
  • تولید آسانسورهای مطلوب از جهت حفظ محیط زیست

لذا چناچه مسئولین و کارگزاران محترم  این صنعت، در وزارت صنایع، سندیکای صنعت آسانسور، واحد های آموزشی، صاحبان کارخانجات و تولید کنندگان اجزای مختلف آسانسور، شرکت های تولید کننده و فروشنده آسانسور، نیم نگاهی به برنامه و دیدگاههای این شرکتهای مطرح جهانی داشته باشند و سمت و سوی حرکت پر شتاب این صنعت نوین و جوان را در مسیر این دیدگاهها معطوف دارند، بی شک در آینده شاهدشکوفایی و پویایی صنعت آسانسور ایران خواهیم بود.

 
به امید روزی که با تولید محصولات همسو با محیط زیست، شاهد آسمان آبی و محیط زیستی سلامت باشیم

آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد که به بررسی هر از آنها می پردازیم.

نوع مستقیم
ساده ترین روش جهت نصب در آسانسورهای هیدرولیکی، نوع مستقیم است که در آن امکان نصب سیستم با ظرفیت های گوناگون و به صورت تک مرحله ای و چند مرحله ای وجود دارد.

از نظر طراحی کابین و نوع دربها، کلیه طراحی مربوط به سیستم کششی برای این حالت نیز قابل اجرا می باشد.

Open in new window

نوع غیرمستقیم
در این نوع عملکرد سیستم به صورت یک به دو بوده و حرکت کابین ناشی از حرکت سیم بکسل می باشد که این فرآیند توسط جک هیدرولیکی انجام پذیر است. از این رو به علت اتصال کابین به سیم بکسل جهت ایمنی بیشتر از سیستم پاراشوت استفاده می شود.
از نظر طراحی کابین و نوع دربها کلیه طراحی های مربوط به سیستم کششی برای این حالت نیز قابل اجرا می باشد.

Open in new window

شرح استاندارد


 

                                             تائید صلاحیت آسانسور

 

 
* بازرسي آسانسورهاي  الكتريكي                                                  
* بازرسي آسانسورهاي هيدروليك


* بازرسي آسانسورهاي خدماتي، باربر، خودروبر و مسافری


* بازرسي قطعات و اجزاء آسانسور

* بازرسي ادواري و پس از نصب انواع آسانسورها                                     

 

 

توجه به افزايش تعداد آسانسورهای منصوبه در سالهاي اخير در كشور به منظور حمايت از استفاده كنندگان، حفظ سلامت و ايمني فردي و عمومي ، حصول اطمينان از كيفيت دستگاه هاي آسانسور و همچنين نظارت بر نصب آسانسور و اطمينان از ايمني نصب شروع بكار نمود. اين گروه داراي پروانه تائيد صلاحيت بازرسي فني آسانسورها از موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مي باشد.

ادامه مطلب را کلیک کنید

ادامه نوشته

بخش اول

سیستم فعال کننده ترمز اضطراری آسانسور/

دستگاه Overspeed Governor  یا دستگاه کنترل کننده مکانیکی سرعت آسانسور

 وظیفه Overspeed Governor این است که مادامیکه کابین آسانسور با سرعت مجاز به جهت بالا و پایین حرکت می نماید هیچگونه عکس العملی از خودشان نشان نمی دهد . اما زمانیکه سرعت کابین از حد مجاز تعیین شده ( که بر اساس بند 5-1-1 استاندارد گاورنر آسانسور به شماره 7988 ) بالاتر رود دستگاه مزبور فعال شده و ترمز اضطراری را بکار می اندازد .
ادامه نوشته

تعريف آسانسور

 


-:1-1 آسانسور وسيله اي دائمي است در ساختمانها كه براي جابجايي عمودي افراد،1-2 بار و يا هر دو كه در ترازهاي معين توقف ميكند و داراي يك اتاقك (كابين)است . اين اتاقك بين حداقل دو ريل راهنما از جنس سخت (صلب) كه عمودي (يا با حداكثر انحراف 15 درجه از خط قائم) هستند،1-3 حركت مي كند.
آسانسوربه دو گروه اصلي تقسيم مي شوند:
1-آسانسورهايي كه اشخاص مجاز به سوار شدن در آن هستند (از قبيل مسافربر،مسافربر باربر، تخت بر): ساختار و ابعاد اتاقك اين آسانسورها طوري است كه به آساني براي مسافرين و بارهاي مورد نظر قابل دسترسي و استفاده است.
2-آسانسورهايي كه اشخاص مجز به سورا شدن در آن نيستند (خدماتي يا Service Lift، غذابر،كتاب بر): كه ابعاد و ساختار اتاقك اين آسانسور هاي طوري است كه براي انسانها قابل دسترسي و استفاده نباشد. براي تحقق اين امر سطح كف ان از يك متر مربع، عمق آن از يك متر و ارتفاع آن از 2/1 متر بيشتر نباشد.
2-1 نوع، ظرفيت، سرعت و تعداد آسانسورهاي هر ساختمان بايستي متناسب با كاربري ، تعداد طبقات و جمعيت ساكن در آن انتخاب شود.
3-1 در ساختمانهائي كه احتمال عبور و مرور افراد معلول با صندلي چرخ دار وجود دارد بايد حداقل يك دستگاه آسانسور با حداقل ظرفيت 8 نفره 630 كيلوگرم و بازشو درب 80 سانتي متر پيش بيني گردد.
4-1 در انتخاب موقعيت، تعداد و ظرفيت اسانسورها ضوابط سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني بايستي پيش بيني و اجرا شود.

 
چاه آسانسور1-2 ديوارهاي چاه آسانسور بايد بدون شكاف باشند . تنها جاهاي باز مجاز دربهاي طبقات ، دريچه هاي بازديد و سوراخهاي محل عبور سيم بكسلها و كابلهاي برق و فرمان مي باشند.
2-2 ديواره هاي جانبي و سقف چاه آسانسور بايد مقاومت مكانيكي كافي براي عملكرد ترمز ايمني (پاراشوت) داشته باشند.
3-2 در صورتيكه چاه داراي دربهاي اضطراري و بازرسي است حركات كابين منوط به بسته بودن كليه اين دربها نيز مي باشد.
4-2 سطح داخلي ديواره چاه آسانسور در كابينهاي بدون درب بايد در سمت ورودي كاملاً صاف بوده و هرگونه ناصافي در آن كمتر از 5 ميلي متر باشد.
5-2 چاه بايد داراي روشنايي مناسب در هر طبقه بوده و هواي داخل آن قابل تهويه طبيعي باشد .
6-2 هيچ وسيله اي غير ازتجهيزات آسانسور نبايد از چاه آسانسور عبور داده شود.
7-2 حداقل ابعاد چاه ، چاهك و موتورخانه بايستي متناسب با ظرفيت و سرعت آسانسور در نظر رفته شود (بطور مثال يكي از جداول ISO در تصوير شماره 1 آمده است.)



3- موتورخانه آسانسور1-3 سيستم محركه و قطعات گردنده بايستي دراتاق ويژه اي با ديوار و سقف و دربهاي محكم كه تنها مي تواند در دسترس افراد مسئول قرار گيرد باشد.
2-3 فلكه هاي كشش و گاورنر بشرطي كه در هنگام بازرسي و تعميرات و نگهداري در دسترس باشد مي تواند در محوطه داخل چاه قرار گيرد.
3-3 موتورخانه نبايد حاوي هر گونه وسائلي غير از تجهيزات آسانسور باشد مگر وسائل روشنايي - تهويه هواي موتورخانه و وسائل اطفاء حريق
4-3 موتورخانه بايد در مقابل بارها و نيروهايي كه در معرض آن قرار مي گيرد مقاوم باشد، گرد و غبار را به خود جذب نكند و كف آن لغزنده نباشد.
5-3 ابعاد موتورخانه بايد به اندازه اي باشد كه سرويس و دسترسي به كليه تجهيزات داخل ان آسان و ايمني پرسنل نيز تامين شود . ارتفاع زير سقف ان از روي سقف چاه حداقل 8/1 متر باشد.
6-3 يك يا چند قلاب بايد جهت بالابردن تجهيزات سنگين هنگام نصب يا در مواقع تعمير ، در سقف موتورخانه تعبيه شود.
7-3 درب ورودي موتورخانه بايد متناسب با تجهيزات نصب شده د رموتورخانه يا حداقل عرض 6/0 و ارتفاع 8/1 متر باشد دريچه ها با حداقل ابعاد 8/0 * 8/0 و داراي تحمل بار حداقل 2 نفر (حدود 2000 نيوتن) بايد قفل دار بوده و بدون كليد از درون باز شود.
4- ريلهاي راهنما
1-4 كابين و وزنه تعادل بايستي هركدام بوسيله حداقل دو ريل راهنماي سخت، هدايت شوند.
2-4 توان و استحكام ريلها ، متعلقات و اتصالات انها بايد جهت تحمل نيروهاي ناشي از عملكرد ترمز ايمني (پاراشوت) و همچنين انحنا و پيچشهاي ناشي از بار نامتعادل داخل كابين ، كافي باشد.
5- درب طبقه
1-5 درب طبقات بايد فاقد هرگونه منفذ و لبه هاي تيز و برنده باشد و فاصله بين لبه ها و چهارچوب از 6 ميليمتر تجاوز ننمايد.
2-5 دربها و چهارچوبها بايستي ترجيحا فلزي و يا از جنسي ساخته شود كه با گذشت زمان تغيير شكل نيابد.
3-5 ارتفاع دربهابي طبقات حداقل دو متر باشد، كف درگاه بايستي مقاوم به بارهاي وارده باشد.
4-5 نيروي بسته شدن دربهاي اتوماتيك نبايد درحدي باشد كه به اشخاص آسيبي برسد . نيروي لازم جهت جلوگيري ازبسته شدن درب نبايستي از 150 نيوتن تجاوز كند. (بوسيله نيرو سنج)
5-5 هنگام عبور و يا گير كردن مسافر بين دربها، بايد درب بصورت اتوماتيك باز شود.
6-5 بمنظور تشخيص حضور كابين در طبقه در درهاي لولائي دريچه اي با پوشش شفاف كه داراي مقاومت مكانيكي كافي باشد و رد صورت شكسته شدن ريخته نشود بايد تعبيه گردد.
7-5 درب طبقه در هيچ شرائطي بجز هنگام توقف كابين مقابل همان طبقه نبايد باز شود (تا 20 سانتي متر بالاو پائين طبقه نيز مجاز مي باشد.)
8-5 درب طبقات بايستي داراي قفل با مقاومت مكانيكي كافي ومقاوم در مقابل گرد و غبار كه پس از قفل شدن تحت هيچشرايطي باز نشده و حركت كابين منوطبه اطمينان از قفل شدن آن (با وسيله الكتريكي و مكانيكي باشد.
9-5 قفلها بايستي بشكلي باشند كه در صورت لزوم از بيرون با كليد مخصوص توسط افراد مسئول بازشوند.
10-5 دربهاي طبقات پس از بازشدن اضطراري و در صورت رها شدن بايستي بصورت خودكار بسته شوند.
 
 
 
 
آسانسورهای هوم لیفت  (خانگی)  که بر اساس سیستم هیدرولیک طراحی و نصب میگردند  مناسب  مکانهایی هستندکه فاقدفضای کافی یا از پیش تعیین شده جهت نصب آسانسورهای کششی میباشند

آسانسورهای هوم لیفت از سری آسانسورهای هیدرولیک با سیستم مستقیم ( یک به یک ) یا  غیر مستقیم ( دو به یک ) میباشند که بدلیل ظرفیت کمتر ( حدودا سه نفر ) و ابعاد کوچکتر ( حدودا 1*1)  و تعداد توقف کمتر (حداکثر چهار توقف ) نسبت به سایر آسانسورهای هیدرولیک قیمت مناسبتری دارند و مناسب ساختمانهای مسکونی ، ویلایی ، تجاری و .. . با ارتفاع و ترافیک کم میباشد.

 


فروش فوق العاده

 

گاورنر (كنترل كننده هاي مكانيكي سرعت) و پاراشوت (ترمز اظطراري) Safety Gear & Gover nor
اين دو وسيله از مهمترين قسمتهاي آسانسور هستند كه به ايمني آسانسور مربوط مي باشند.
گاورنرها در هنگام توليد كنترل كيفيت گرديده و سپس طبق سفارش خريدار در سرعت هاي مورد نظر و بر اساس استاندارد مربوطه توسط دستگاه هاي الكترونيكي تنظيم و پلمپ مي شوند.
از ويژگيهاي مهم اين وسيله آن است كه در هنگام حركت حركت كابين به سمت بالا يا پايين قابليت انجام كار دارد و هنگاميكه سرعت حركت كابين به هر عللي از سرعت نامي آسانسور بيشتر شود سيم سيم بُكسُل گاورنر به پاراشوت كه بر روي يوك كابين نصب مي باشد فرمان مكانيكي داده و برابر عمل ترمز، كابين سريعا" متوقف مي شود.
پاراشوتهاي مورد استفاده در داراي عملكرد بسيار خئبي بوده و معمولا" دو نوع مي باشند:

الف- پاراشوتهاي تدريجي
ب- پاراشوتهاي لحظه اي

براي آسانسورهاي با سرعت حداكثر 6/0 متر بر ثانيه از انواع لحظه اي و براي سرعتهاي بيشتر از 6/0 متر بر ثانيه حتما" از نوع تدريجي استفاده خواهد شد.