نجات اظطراری چیست

 

مقدمه

آیا تا کنون درباره قطع برق و مشکلات ناشی از آن فکر کرده‌اید؟ آیا تا کنون در هنگام قطع برق در آسانسور محبوس شده‌اید؟ آسانسوری را در نظر بگیرید که با ظرفیت کامل در حال حرکت می‌باشد و ناگهان به دلیل قطع برق در فاصله بین طبقات متوقف می‌گردد. در این شرایط افراد محبوس شده در تاریکی بسر می‌برند و فقط نور محدود روشنایی اضطراری در کابین وجود دارد. در این حالت اضطراب بر افراد غلبه می‌کند و هر کدام از افراد محبوس شده بطریقی تلاش برای فراخوانی افراد بیرون کابین می‌کنند. یکسری فریاد می‌زنند، یکسری تلاش 

می‌کنند زنگ اضطراری را به صدا در آورند، یکسری تلاش می‌کنند درب آسانسور را به زور باز کنند خلاصه همه افراد در کابین آسانسور با چهره‌ای مضطرب دست به فعالیت خاصی می‌زنندdar001

در این شرایط تمام تلاش‌های افراد محبوس شده منجربه مطلع شدن افراد خارج از کابین آسانسور می‌گردد. افراد محبوس شده وقتی از شرایط فوق مطمئن می‌گردند آرامش نسبی پیدا می‌کنند اما غافل از اینکه نجات آنها از داخل کابین ممکن است با مشکلات دیگری مواجه شود و آنها برای مدت طولانی‌تری در آسانسور حبس شوند.

همانطور که می‌دانید روش سنتی و متداول امروزی برای به حرکت در آوردن کابین در هنگام قطع برق، باز کردن ترمز مکانیکی آسانسور توسط اهرم و گرداندن چرخ دستی (Hand wheel) با رعایت احتیاط های لازم می‌باشد. معمولا سرایدارها و افرادی که بیشتر از دیگران در ساختمان حضور دارند، آموزش‌های لازم جهت انجام سیکل فوق را دیده‌اند. این افراد به محض اطلاع از محبوس شدن عده‌ای در آسانسور به سرعت وارد عمل می‌شوند. اگر قطع برق در شب اتفاق افتاده باشد، برای این افراد رفتن به موتورخانه در شرایطی که برق راه پله‌ها نیز قطع می‌باشد خیلی به کندی صورت می‌گیرد. بدشانسی افراد محبوس شده زمانی است که هیچکدام از افراد دوره دیده در ساختمان حضور نداشته باشند و یا کلید موتورخانه در زمان قطع برق در دسترس نباشد که در این وضعیت باید از آتشنشان‌ها و یا افراد دوره دیده در ساختمان‌های مجاور بهره گرفت. این واقعه در ساختمان‌های مسکونی کم تردد و یا در ایام تعصیل که اکثر ساکنین به مسافرت رفته‌اند می‌تواند شرایط بحرانی‌تری را ایجاد نماید و یا وقایع تلخ‌تری را بوجود آورد.

به هر حال می‌بینید که آزاد شدن افراد و زمان محبوس شدن آنها در کابین می‌تواند به عوامل متعدد وابسته باشد و این عوامل ممکن است منجربه ساعت‌ها و شاید روزها حبس افراد در داخل آسانسور گردد.

به نظر شما در قرن بیست و یکم که تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نموده و ابزار و سیستم‌های کمکی مناسبی در همه زمینه‌ها طراحی و ساخته شده است بهتر نیست که بجای دسته و پنجه نرم کردن با شرایط پر دغدغه فوق از تکنولوژی بهره گرفت. با توجه به شرایط فوق ما بر آن شده‌ایم که در این مقاله به بررسی کاربردی سیستم‌های نجات اضطراری پرداخته و نکات مرتبط با این سیستم‌ها را که در صنعت آسانسور مطرح است بررسی نمائیم.

سیستم‌های نجات اضطراری طوری طراحی شده‌اند که قطع برق را تشخیص داده و با پخش پیغام‌هایی چون "هم اکنون ما با قطع برق مواجه شده ایم. لطفا اندکی تامل بفرمائید، آسانسور تا چند ثانیه دیگر مجددا به کار خواهد افتاد" موجب آرامش گردیده و با رعایت نکات ایمنی، آسانسور را به حرکت در می‌آورند و به راستای طبقه رسانده و درب را باز می‌کنند تا افراد از داخل کابین آزاد شوند. تا اینجا سعی نمودیم دو وضعیت فوق را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه جزئیات فنی بیشتری از این سیستم‌ها به اطلاع خوانندگان محترم خواهد رسید.

بررسی عملکرد سیستم نجات اضطراری

شکل زیر بلوک دیاگرام سیستم نجات اضطراری را نشان می‌دهد.

 

dar002

 

همان طور که در شکل فوق دیده می‌شود این سیستم از بخش‌های متنوعی تشکیل گردیده که در شکل ۱ با توجه به کاربرد بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی صورت گرفته است. بخش کنترل مرکزی، اطلاعات موردنیاز خود را از واحدهای دیگر می‌گیرد و با رعایت قوانین و استانداردهای موجود سیستم را کنترل و نجات اضطراری را محقق می‌نماید. شکل زیر نمونه‌ای از تابلو نجات اضطراری را نشان می‌دهد.

این سیستم در کنار تابلو فرمان هنگام قطع برق، کنترل موتور و ترمز مکانیکی و درب آسانسور را در دست گرفته و فرامین لازم را صادر می‌نماید.

dar003نکات مهم در سفارش سیستم نجات اضطراری

برخی سیستم‌ها و قطعات در آسانسور تنوعی ندارند و انتخاب آنها بصورت روتین انجام می‌گیرد اما برخی دیگر از اینها مانند تابلو فرمان و سیستم نجات اضطراری به سفارش مشتری وابسته است. در سفارش هر سیستم نجات اضطراری باید به نکات زیر توجه نمود:

نوع آسانسور (کششی یا هیدرولیک)
نوع موتور (آسنکرون یا سنکرون)
ولتاژ و جریان شیر برقی در آسانسور هیدرولیک
ولتاژ و جریان ترمز مکانیکی
ولتاژ و جریان کمان درب بازکن
نوع درب: درب آسانسور جزء بخش‌هایی است که از تنوع بالایی برخوردار است. در بازار ده‌ها مدل درب وجود دارد که مدارات فرمان و کنترلر آنها متفاوت است از جمله این درب‌ها میتوان از درب سری ۲۰۰۰ و درب فرماتور ۲۲۰ و فرماتور درایودار و اتوبوسی و درب مری و درب سه فاز درایودار و بدون درایو و ........ نام برد که در سفارش تابلو باید نوع آن به سازنده معرفی گردد.

 

 

بازدید دوره‌ای:

در سیستم‌های نجات اضطراری معمولا از باطری‌های Sealed Acid استفاده می‌گردد. این نکته قابل ذکر است که اگر این باطری‌ها برای مدت طولانی بدون استفاده در انبار بمانند رفته رفته دشارژ شده و از عمر مفید آنها کاسته می‌گردد. بنابراین در سفارش سیستم‌های اضطراری این نکته حائز اهمیت می‌باشد که بعد از تحویل سیستم به سرعت نسبت به نصب آن اقدام گردد و باطری‌ها زیر شارژ قرار گیرند. معمولا دیده می‌شود که بین تحویل تابلو تا نصب آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد که این مورد برای سیستم‌های نجات اضطراری نامناسب می‌باشد.

بنابراین در بازدیدهای دوره‌ای باید ولتاژ باطری‌ها و صحت عملکرد شارژر بررسی گردد. در نهایت برای افزایش اطمینان از صحت عملکرد کلی سیستم می‌توان باقطع برق عملکرد درست سیستم نجات اضطراری را مورد تست قرار داد.

منبع: مجله دنیای آسانسور - شماره ۲۲-۲۱ (نوشته: امیربهرام دارایی)

 

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص سیستم نجات اظطراری آسانسور و همچنین خرید قطعات آسانسور با همکاران ما تماس بگیرید 

لیمیت سوئیچ غلطکی یا پروانه ای آسانسور

 

تفاوت های NF با سوئیچ های پروانه ای

۱- چه مواقعی از NF و چه موقع هایی از سوئیچ پروانه ای باید استفاده کرد؟

۲- نصب کدام یک مشکل تر است؟

۳- کدام یک ایمنی و امنیت و دقت بیشتری دارد و به چه دلایلی ؟

۴- برای نصب کمان NF  آیا حتما باید آن را جوش داد؟ نمی توان از روش های ساده تر مثل سوراخ کاری و پیچ و مهره کردن استفاده کرد ؟

 esk11 kit

 
پاسخ سوالات:

در مورد اینکه بجای NF یا سوئیچ های پروانه ای، در طرف دیگر ریل ها از ۲ سنسور مدادی استفاده کنیم، تا جایی که بنده اطلاع دارم سنسورها مدادی وسیله الکترونیکی به حساب می آیند اما سوئیچ های NF یا پروانه ای وسیله ای الکترومکانیکی هستند که این دو تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کلا در همه صنعت ها و همه بخش ها برای ایمنی سیستم ها تا جایی که من می دانم از قطعات تمام مکانیکی یا الکترو مکانیکی که قابلیت اطمینان بیشتر و خرابی کمتری نسبت به قطعات الکترونیکی یا الکتریکی که دائما با برد و انرژی الکتریکی سر و کار دارند، استفاده می کنند.

مثال هایی که در صنعت آسانسور می توان به آنها اشاره داشت:

  • -کنترل کننده سرعت آسانسور یا همان گاورنر  که در واقع به طور کاملا مکانیکی سرعت بیش از حد آسانسور را تشخیص می دهد و اهرم و فک های پاراشوت نیز به طور مکانیکی و بدون نیاز به برق در مواقع ضرورت عمل می کنند.

  • -فک های ترمز موتور آسانسور که با نیروی فنر و کاملا مکانیکی در هنگام قطع برق موتور از تابلو یا شبکه برق شهری عمل می کند و اجازه حرکت به آسانسور را نمی دهد.

  • -همچنین فنری که درب های تمام اتوماتیک را دائما کشیده و تمایل به بسته شدن درب طبقه دارند یا فنرهای دربهای لولایی که با باز ماندن درب و رها کردن آن، درب را با شتاب مناسبی می بندد تا خدانکرده حوادث ناگواری پیش نیاید.
  • -ضربه گیرها یا بافرهای کف چاهک نیز به طور کاملا مکانیکی و در صورتی که سنسورها (الکترونیکی هستند) و همچنین سوئیچ های حد (الکترومکانیکی هستند) نتوانند جلوی کابین را در هنگام خارج شدن از حد تروال مجاز (از کف پایین ترین طبقه تا کف بالاترین طبقه) بگیرند، این ضربه گیرها با برخورد کادر وزنه به بافر خود در چاهک از بالا رفتن بیشتر کابین و با برخورد کابین به بافر خود از پایین آمدن بیشتر از حد مجاز کابین جلوگیری می کنند.

baferدر واقع اگر کمی دقت کنیم متوجه می شویم که در درجه نخست سنسورها الکترونیکی و بعد از آن شالترهای الکترومکانیکی و در نهایت بافرهای تمام مکانیکی وظیفه جلوگیری از پیشروی بیشتر از حد مجاز و ناخواسته کابین یا کادر وزنه را در فضای چاه آسانسور بر عهده دارند.

با توجه به مطالب گفته شده نتیجه حاصل می شود که قطعات و وسایل مکانیکی به دلیل عدم وابستگی به انرژی الکتریکی که در بعضی مناطق چندان ثبات ندارد و زیاد دچار قطعی می گردد و همچنین عدم کنترل آنها توسط بردها و قطعات الکتریکی که امکان اختلال و خرابی و عمل نکردن به موقع و تشخیص ندادن موقعیت اضطراری در آنها وجود دارد و نیز وابستگی خود این کنترل کننده ها به برق، نتیجه می گیریم  در شرایطی که ایمنی و اطمینان به سیستم برای ما اهمیت زیادی دارد از کنترل کننده ها و قطعاتی که بیشتر به صورت مکانیکی عمل می کنند تا الکتریکی، استفاده شود.

 

سوییچ های پروانه ای با کیفیت  از نظر من فقط برای سرعت های ۱m/s و پایین تر مناسب اند. چون برای سرعت های بالا تعداد لیمیت ها مجموعا به ۶ یا بعضی موارد به ۸ عدد میرسد که حداقل ۴ عدد دائمآ در حال تحریک میباشند و نحوه تحریک سوییچ پروانه ای با برخورد آنی همراه است  علاوه بر ایجاد صدا توان تحمل برخورد با محرک را ندارند و میشکند.

همچنین سوییچ  NF اگر  عمود نصب نشود و نسبت به افق زاویه ای کمتر یا بیشتر از ۹۰ داشته باشد تولید صدا میکند که متاسفانه اکثر نصاب ها برای رساندن غلطک NF به کمان آنرا کج نصب میکنند.

اما سوییچ NF به دلیل شیب ملایم روی کمان به آرامی تحریک شده بدون صدا و مشکل با طول عمر بالا کار خواهند کرد.

 

 - با وجود سیستم کارکدک و کاهش سیم های مورد استفاده به ۱۲ عدد ما تقریبآ نیمی از سیم های تراول کابلمان بلااستفاده می ماند چرا ما ۲ سنسور مدادی مغناطیسی دیگر ان طرف ریل نصب و با آن فرمان مورد نظر را به تابلو نمیرسانیم؟

-آیا از نظر استاندارد و مسایل بازرسی مورد تایید نیست؟

چون در سیستم های الکترونیک ضریب خطا زیاد است، ممکن است سنسور ها در شناسایی دچار اشتباه شوند که بارها شنیده ایم که اصطلاحا می گویند آسانسور شالتر کرده است.

شالتر کردن آسانسور همان نقطه اتمامی است که سوئیچ دور انداز قبل از آن انجام داده است

در واقع در این حالت همان سیستم مکانیک حکمفرماست

منبع:پارس لیفت

پس در بازار دو نوع سوئیچ (شالتر) آسانسور می باشد: ۱- سوئیچ پروانه ای ۲- سوئیچ ان اف

مدل و مارک های مختلف شالتر ها: سوئیچ های یاشارلیفت،لیمیت آسانسورشهاب،سوئیچ nf پارت آسانسور و کیمیابرج و ...

 

برای اطلاع از قیمت لیمیت سوئیچ ها غلطکی و پروانه ای و همچنین سایر قطعات آسانسور کلیک نمایید