اخذ پروانه طراحی مونتاژ آسانسور

مدارک لازم جهت اخذ پروانه طراحی و مونتاژ معتبر را از لینکهای زیر دانلود نمایید.


مدارک مورد نیاز جهت اخذ پروانه

پرسشنامه پروانه طراحی مونتاژ

دفترچه طراحی مونتاژ

فرم شماره ۱و ۲


برای مشاهده قیمت قطعات آسانسور کلیک کنید

تنظیم کردن شاسی زیر موتور


شاسی زیر موتورگیربکس آسانسور(پایه موتورگیربکس)


یکی از قطعات اصلی آسانسور، موتورگیربکس می باشد.

 

پایه موتورگیربکس با نبشی و ناودانی صنعتی (سوراخهای متوالی مربوط به محل نصب پلیتهای فلکه انحراف می باشد>

موتورگیربکس آسانسورهای کششی در موتورخانه مستقر می شود، گرچه در بعضی از پروژه ها به دلیل شرایط خاص موتورگیربکس به پائین و در جوار چاه آسانسور قرار می گیرد که به این آسانسورها: آسانسور موتور پائین می گویند.

در آسانسورهای جدید از قبیل

پایه گیربکس پلانتری از نبشی صنعتی . پلیت

روملس (MRL)

گیرلس (Gearless)

پلانتری (Planetary) و .........

موتور به داخل چاه منتقل و بر روی ریلها در زیر سقف چاه و یا بر روی شاسی ویژه نصب می شود و گاهی نیز در پائین چاه، اما در همه آسانسورها سیستم محرک آسانسور باید روی شاسی قرار گیرد.

شرکتهای مطرح آسانسوری و به تبع آن شرکتهای داخلی برای ساخت شاسی زیر موتور گیربکس و یا دستگاه محرک آسانسور، از فلزات مختلفی استفاده میکنند:

پایه ساده موتورگیربکس با ناودانی و تیر آهن

ناودانی صنعتی

تیرآهن صنعتی بال پهن

تیرآهن بال باریک

قوطی صنعتی

نبشی صنعتی

ورقهای خاص با ضخامت بالا

و یا ترکیبی از مواد فوق



75931564480556772279.jpg


پایه موتورگیربکس با قوطی و پلیت صنعتی

بعضی پایه ها بسیار ساده بوده و با قرار گرفتن دو سری ناودانی یا ترکیبی از ناودانی و تیرآهن، و سوراخکاری مناسب طبق محل عبور پیچ و مهره های نگهدارنده موتورگیربکس، پایه یا شاسی اصلی موتورگیربکس جوشکاری و آماده نصب بر روی آن شود.



پایه موتورگیربکس با فلکه انحراف با فلزات ترکیبی

اما به تناسب نوع موتورگیربکس در قدرت های بالا و مدلهای جدید، پایه ها نیز متفاوت بوده و تا حدودی صنعتی تر می باشد.

برای درک بهتر مطلب سایت پارس لیفت تصاویری از تعدادی شاسی یا پایه موتورگیربکس تهیه کرده، که با دیدن آنها نوع و تفاوتها به خوبی مشهود است.



پایه موتورگیربکس با صفحات فلزی ضخیم و ماشینکاری محل استقرار بر روی پایه

برای تراز بودن پایه ها یا شاسی موتورگیربکس باید در زمان ساخت ضمن رعایت ابعاد دقیق و برشهای گونیا، حتما" بر روی میز کار ترازقطعات سرهم و جوشکاری شوند .


یک نوع پایه گیرلس با قوطی و پلیت صنعتی

ضمن اینکه سوراخکاری ها نیز باید دقیقا" طبق تجهیزاتی که قرار است بر روی شاسی سوار شود انجام گردد.

در پایه هایی که قرار است فلکه انحراف (فلکه هرزگرد) نصب شود، نیز باید با رعایت استانداردها و دقت در فواصل تعریف شده محل مذکور پیش بینی و آماده گردد.

در این رابطه سوراخکاری محل عبور شفت فلکه انحراف باید دقیقا" با طرف دیگر پایه هم راستا و کوچکترین انحرافی نداشته باشد.


البته وقتی که موتورگیربکس برای استفاده در موتورخانه آسانسور روی پایه سوار می شود، بوسیله تراز موتور (یا اصطلاحا" تراز روغنی که بسیار حساس و دقیق می باشد) تست و تنظیم می گردد. و چنانچه ناترازی یا ناشاقولی وجود داشته باشد با تغییر ضخامت لاستیکهای ضربه گیر و همچنین لاترونهای ویژه خطا گرفته می شود.



پایه فلکه انحراف (فلکه هرزگرد)


به طور معمول موتورگیربکس ها با پایه و شاسی به صورت کامل از کارخانه سازنده ارسال می شوند.

اما زمانیکه به دلیل بزرگتر شدن فاصله ریلهای کابین و وزنه، مجبور به استفاده از "فلکه انحراف" یا همان"فلکه هرزگرد" شد و موتورگیربکس مورد نظر نیز فاقد تجهیزات مربوط به "فلکه انحراف" باشد، بالاجبار باید نسبت به ضمیمه کردن "فلکه هرزگرد" و متعلقات اقدام نمود.

البته استفاده از موتورگیربکسی که در کارخانه سازنده برای آن "فلکه هرزگرد" در نظر گرفته شده باشد گزینه مناسبتری می باشد، اما اگر بنا به دلایلی، موتورگیربکس فاقد "فلکه انحراف" بود، مسئولیت تهیه و ساخت و نصب آن به عهده شرکت یا شخصی است که آسانسور فروخته و باید ساخت آنرا بر اساس نقشه مناسب و دقیق به سازندگان با تجربه واگذار نمایند.


لذا در زمان "طراحی و ساخت فلکه انحراف" با توجه به نوع شاسی موتورگیربکس، باید مکان مناسب قرارگرفتن "فلکه انحراف" را تعین نمود و دقت داشت طوری آنها را با هم ترکیب کنند که امکان مطابقت با فاصله ریلها را بتوان بدست آورد تا با مشکل تامین زاویه مناسب و استاندارد مواجه نشود. 

 ضمن اینکه اضافه کردن "فلکه انحراف" فضای اطراف را اشغال نمی کند و فقط در ارتفاع فضای همراستا با باموتورگیربکس اشغال می شود و اگر موتورخانه حداقل ارتفاع مجاز را داشته باشد نباید با مشکلی مواجه شد و می توان فاصله استاندارد از روی موتور تا زیر سقف موتورخانه را نیز رعایت کرد.

نکته مهم در رابطه با "فلکه انحراف" آزاد بودن جابجایی عرضی آن بر روی شفت، که باید به صورتی باشد تا وقتی سیم بکسل بر روی آن قرار گرفت بدون هیچ مقاومتی خود را با شرایط استقرار فلکه گیربکس تطبیق دهد.

تراز قرار گرفتن "پایه فلکه انحراف" با "فلکه موتورگیربکس" و همچنین "شاقول بودن فلکه های موتورگیربکس و هرزگرد" در ارتفاع نیز بسیار مهم می باشد.



تراز کردن موتورگیربکس

مهمترین نکته در رابطه با تراز موتورگیربکس آسانسور،

" تراز و مسطح بودن بتون ریزی کفسازی محل استقرار موتورگیربکس بر روی سقف چاه آسانسور می باشد. "اگر این قسمت از سقف چاه با دقت اجراء شده باشد، نصب موتورگیربکس به خوبی انجام خواهد شد.

در مورد "تراز و شاقول بودن فلکه های موتورگیربکس و فلکه انحراف "نیز این شیوه بسیار با اهمیت می باشد:

پس از استقرار موتورگیربکس، با استفاده از "تراز موتور"

(تراز موتور با تراز بنایی و یا تراز های معمولی تفاوت داشته و از دقت بسیار بالایی برخوردار است) و قرار دادن "تراز موتور" در چند نقطه که از سطح هموار برخوردار باشد به صورت متقاطع نسبت به تراز بودن اقدام و با استفاده از لاستیکهای ضربه گیر ویژه که در زیر پایه ی موتورگیربکس قرار می گیرد و یا افزودن لاترون بهترین شرایط را برای تراز بودن موتورگیربکس آسانسور فراهم می کنیم.

برای اطمینان از "شاقول بودن فلکه های اصلی گیربکس و یا فلکه انحراف" (فلکه هرزگرد) نیز با استفاده از "نخ و شاقول"، با گرفتن شاقول در نزدیکی فلکه گیربکس یا فلکه انحراف، پس ازبی حرکت شدن و آرام گرفتن آن و اصطلاحا" "خواب شدن شاقول" از دو نقطه A در بالای فلکه و نقطه B در پائین، فاصله موجود را یادداشت می کنیم، در صورتیکه فاصله ها با هم برابر بود (A=B)، استقرار فلکه شاقول می باشد.

در صورتیکه در اندازه ها اختلاف وجود داشته باشد، ناشاقول بوده و به تناسب آن باید یک سمت را استفاده از لاترون به نقطه مناسب برسانیم.



ارتفاع شاسی موتور

برای استقرار موتورگیربکس آسانسور نیاز به شاسی فولادی به صورت یکپارچه می باشد.


 

در بعضی از موقعیتها که فاصله ریلها از قطر فلکه اصلی گیربکس بیشتر می شود نیاز به فلکه انحراف (فلکه هرزگرد) می باشد.

لذا باید در وحله اول ساختار شاسی مربوطه از مقاومت مناسب برخوردار بوده و در برابر فشار دچار خمش و تغییر شکل نشود.

در صورتیکه امکان گردش سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس بدون نیاز به فلکه انحراف مهیا باشد، زاویه کشش 180 درجه خواهد بود. مقدار نسبت توانایی کشش سیم بکسل در دو طرف فلکه اصلی گیربکس آسانسور تابع موارد زیر می باشد:

نوع شیار فلکه اصلی موتورگیربکس

ضریب اصطکاک استاتیکی سطح تماس با سیم بکسل ها

زاویه تماس سیم بکسل ها (Traction Angel) می باشد. البته محدودیتی برای این زاویه وجود ندارد ولی اگر "زاویه تراکشن" زیاد باشد احتمال سرخوردن سیم بکسل وجود دارد.

ضمنا یک نکته که باید به آن توجه داشت در آسانسورهایی که نیاز به فلکه هرزگرد(فلکه انحراف) دارند، باید حداقل با قطری 40 برابر قطر سیم بکسل داشته باشد.


در صورتیکه "زاویه تراکشن" از حد مجاز آن کمتر باشد، باعث سرخوردن سیم بکسل بر روی فلکه کششی (Traction Sheave)خواهد شد. لذا حداکثر مقدار کشش در روی شیار های فلکه کششی تابعی از ضریب اصطکاک بین سیم بکسل و شیار های زاویه تماسی می باشد، که که سیم بکسل ها با شیار می سازند.

در آسانسورهای کششی براثر اصطکاک بین شیار فلکه موتورگیربکس منجر به حرکت آسانسور می شود.

ضمنا" اگر ارتفاع سقف موتورخانه کوتاه نباشد، با افزودن ارتفاع به پایه و شاسی موتورگیربکس دسترسی به اندازه های استاندارد مورد نیاز مقدور می باشد.



منبع: پارس لیفت