دیکتاتور درب آسانسور
دیکتاتور یا آرام بند (از ملزومات درهای لولائی)
این قطعه بر روی درب طبقه نصب شده و باعث روان بسته شدن درب و جلوگیری از ضربه هنگام بسته شدن درب می شود .
دیکتاتور یا آرام بند (از ملزومات درهای لولائی)
این قطعه بر روی درب طبقه نصب شده و باعث روان بسته شدن درب و جلوگیری از ضربه هنگام بسته شدن درب می شود .
شالترها یا میکروسوئیچ ها قطعاتی هستند که در ابتدا و انتهای چاله آسانسور نصب می شوند تا از خطرات احتمالی مانند برخورد کابین با کف و یا سقف جلوگیری شود و بسته به نوع تابلوفرمان مورد استفاده، ممکن است در هر ردیف از ۴ یا ۶ عدد شالتر استفاده شود. به این ترتیب که مثلا اگر از تابلوفرمان شرکت آرمان فراز استفاده نماییم آنگاه سه عدد شالتر در بالای چاله و سه عدد شالتر در انتهای چاله نصب می شوند و هر کدام وظایف خاصی را ایفا می کنند.
شالترها معمولا به دو صورت پروانه ای و غلطکتی هستند که با توجه به تجربیات بنده تا جای ممکن از شالترهای پروانه ای استفاده نشود بهتر است. زیرا شالترهای پروانه ای نصب آسان تری دارند اما متاسفانه هم خرابی آنها بیشتر و هم دقتشان پایین تر است. لذا پیشنهاد می شود از شالترهای غلطکی استفاده نمایید.
این قطعه همچون کلید قطع و وصلی است که بر اثر تماس مکانیکی قطعه ای دیگر نظیر کابین با آن، باعث قطع یا وصل جریان در یکی از مدارها ( عموما مدارهای مربوط به ایمنی آسانسور) می شود.
برای مشاهده قیمت انواع گاورنر آسانسور به فروشگاه آسانسور جام لیفت مراجعه نمایید
گاورنر در واقع نوعی ترمز مکانیکی الکتریکی است که برای توقف کابین در مواقع سقوط و یا سرعت بیش از حد طراحی شده است. از انجایی که گاورنرها به سرعت حساس می باشد لذا در صورت مشاهده سرعت بیش از حد باعث توقف مکانیکی آن شده و پس از آن با تحریک کردن میکروسوئیچ هایی باعث قطع فرمان موتور نیز می شوند.
گاورنر زمانی که عمل می کند در واقع پاراشوت یا همان ترمز اضطراری کابین را فعال می کند که باعث توقف آن می شود.
گاورنرهای زیادی در ایران مورد استفاده قرار می گیرند که معروف ترین آنها گاورنر شرکت آسان شایان می باشد.
وظیفه Overspeed Governor این است که مادامیکه کابین آسانسور با سرعت مجاز به جهت بالا و پایین حرکت می نماید هیچگونه عکس العملی از خودشان نشان نمی دهد . اما زمانیکه سرعت کابین از حد مجاز تعیین شده بالاتر رود دستگاه مزبور فعال شده و ترمز اضطراری را بکار می اندازد .
Overspeed Governor از اجزاء زیر تشکیل گردیده است :
1- قسمت اصلی گاورنر یا فلکه بالا .
2- فلکه پایین
3- وزنه
الف- قسمت اصلی گاورنر تشکسل شده است از یک بدنه اصلی که از طرفی قطعات بر روی آن نصب می گردد و از سمت دیگر به بدنه در محل خود در اتاقک آسانسور نصب می شود .
ب – فلکه متحرک که دارای یک شیار V شکل می باشد . شیاراصلی که مخصوص قرار گرفتن سیم بکسل ( طناب فولادی ) است .
پ – بر روی فلکه متحرک به موازات شیار V شکل اصلی یک شیار V شکل دیگر به قطر کوچک تر وجود دارد که مخصوص تست گاورنر می باشد .
ت – بر روی فلکه متحرک چهار برجستگی وجود دارد که هنگام توقف فلکه گاورنر با قطعه پاندولی درگیر می شود .
ث – قطعه پاندولی از یک طرف بوسیله قرقره لاستیکی بر روی چهار پهلوئی که روی فلکه متحرک وجود دارد . حرکت نموده و زمانی که نیروی گریز از مرکز قطعه پاندولی راب یشتر از حد دوران خود پرتاب می نماید سر دیگر قطعه پاندولی با برجستگی روی فلکه متحرک درگیر شده و عمل ترمز در فلکه متحرک ایجاد می گردد .
ج – پس از پس از متوقف شدن فلکه متحرک همزمان میکروسوئیچ نصب شده روی گاورنر برق موتور آسانسور را قطع می نماید و طناب فولادی که روی شیار اصلی فلکه متحرک می باشد و به سنت پایین رفته و بر روی شیار فلکه پایین که در انتهای چاهک آسانسور قرار دارد و بوسیله وزنه ای دائما در حال کشش می باشد و زمانی که فلکه متحرک توقف می نماید وضعیت خاص وجود در شیار فلکه متحرک باعث کشیدن طناب فولادی گردیده و طناب فولادی ترمز اضطراری آسانسور را فعال می نماید و در نتیجه آسانسور متوقف می گردد .
اطلاعات مربوط به دستگاه فعال کننده ترمز اضطراری منطبق با مقررات استاندارد ملی ایران به شماره 7988 تهیه گردیده است .
برای نصب کردن گاورنر بالای ریل راهنما در آسانسور های بدون وتورخانه حتما باید پنجره ای برای راحتی جهت سرویس و باز راه اندازی ( روشن کردن میکروسوئیچ ) تعبیه گردد . ( طراح و ترتیب نصب روی ریل بالایی آسانسور ) .
دستورالعملهایی که مخصوصا باید در رابطه با ایمنی و جلوگیری از صدمات احتمالی مورد توجه قرار گیرند با علائم زیرین مشخص گردیده اند .
![]() |
توجه ! دلالت بر خطر دارد. موقعیتهایی را که برای اشخاص خطراتی را در بر دارد نشان داده و بر اقدامات رفتاری تاکید دارد . |
![]() |
خطر ! خطر صدمه احتمالی بر عناصر ساختاری و قطعات جزء – برای مثال : اشتباه در امر مونتاژ کردن و غیره . |
![]() |
نشان دادن اطلاعات مفید است .
|
![]() |
وسائیل ایمنی و حفاظتی برای ریزش نکردن ( سکوی کاری جهت ایمنی افراد ) نصب گردد .
|
![]() |
پوشاندن گودال روی کف |
دستورالعملهای عملیاتی زیرین بخش یکپارچه ای از کل تاسیسات بحساب می آیند که آنها را باید در یک مکانی حفاظت شده و بسیار سهل الوصول نظیر آنچه که در اتاقک موتور موجود است نگهداری کنید .
فعال کننده ترمز اضطراری به گروه عناصر ساختاری ایمنی تعلق دارد بطور مطلق مراعات کردن قواعد و مقررات که دلالت بر عناصر ساختاری آن را از قبیل اطلاعات در دستورالعملهای عملیاتی دارند بسیار ضروری و لازم هستند .
به این دلیل قبل از شروع به کار با این قطعات باید عملیات زیرین بویژه در ارتباط با فصل مربوط به احتیاطهای ایمنی باید خوانده شده مورد توجه قرار گیرد .
وسائل ایمنی نیاز ویژه به توجه و مراقبت دارند و کار کردن کامل آنها برای عملیات سالم و دستگاه بسیار ضروری است . اگر وسایل ایمنی قبلا در کارخانه نصب و تنظیم گردیده اند عملیات آنها باید بلافاصله مورد آزمایش قرار بگیرد .
در این دستورالعمل وسایل ایمنی شرح داده شده اند :
برنامه ریزی عملیات
با دریافت محموله کنترل کردن اجناس و مقایسه کردن هر قطعه با سفارش خرید جهت تائید انطباق و کامل بودن آن یک امر بسیار لازم و ضروری است .
اطلاعات مندرج در پلاک و صفحه نشان دهنده نوع مدل بایستی با سفارش خرید مورد مقایسه قرار گیرد .
کلیه کارهای آسانسور در اتاق موتور آسانسور یا چاهک تنها باید بوسیله کارکنان ماهر و آموزش دیده انجام گیرد
![]() |
![]() |
بویژه مقررات ایمنی زیرین باید مورد توجه قرار گیرند :
- حفظ و نگهداری وسائل مونتاژ و سایر اشیاء برای اجتناب از افتادن
- اگر کارها باید روی کابین آسانسور انجام شوند درب ها باید قفل شده و علائم هشدار دهنده مناسب نصب شوند .
سوار کردن دستگاه کنترل کننده ترمز اضطراری
سوار کردن در اتاقک موتور
آمادگی
سوار کردن دستگاه کنترل ترمز اضطراری یا مستقیما روی کف اتاقک موتور یا روی پایه مجزای دیگری که پایه هم روی کف اتاقک نصب می شود انجام می گردد .
کف و پایه مجزا باید فشار 25 نیوتن را تحمل نماید .
در آسانسور های استاندارد EN81 با سوراخهای عبور طناب باید تا حد امکان کوچک نگهداشته شوند و بوسیله حلقه های ایمنی به بلندی 50 میلی متر محکم شوند .
قبل از آنکه سوار کردن قطعات انجام شود نصب حلقه روی کف ضرروی است .
اگر قرار است بعد از سوار کردن روی سیمان کف سنگی روی آن قرار داده شود بایستی ارتفاع آن در نظر گرفته شود .
نصب آسانسور با اکیپ مجهز و مجرب توسط گروه لیفت جام انجام می پذیرد. تماس با ما
زمانی که مهندسین موفق شدند برای کاهش لرزش آسانسور از سیستم VVVF بهره ببرند اما همچنان این دغدغه وجود داشت که چطور به فرکانس مطلوب و واقعی برسند. بنابراین تصمیم بر آن شد تا از سیستم کلوز لوپ یا همان حلقه بسته استفاده نمایند که لازمه آن بهره مندی از اینکودر می باشد.
اینکودر حسگری است که به محور چرخ، چرخ دنده یا موتور وصل می شود و میتواند میزان چرخش را اندازه گیری کند و با اندازه گیری میزان چرخش می توان جا به جایی، سرعت، شتاب یا زاویه چرخشی را تعیین کرد.
به این ترتیب ما با استفاده از انکودر، مشخصات حرکتی شافت موتور را لحظه به لحظه در اختیار تابلوفرمان قرار می دهیم و تابلوفرمان نیز به کمک درایو، مطلوب ترین فرکانس را در اختیار موتور قرار می دهد تا حرکتی بسیار نرم و لذت بخش داشته باشیم.
معمولا انکودرها از نوع نوری می باشند و یک فرستنده و یک گیرنده مادون قرمز در دو سمت یک جسم مکانیکی چرخنده (دیسک شیاردار) قرار می گیرند و پالسهای الکتریکی تولید میکنند.
به عبارت دیگر می توان گفت زمانی نور ارسالی توسط فرستنده از شیارهای چرخنده عبور می کند توسط گیرنده دریافت می گردد و مقدار ولتاژ خروجی یک میشود و زمانی که نور ارسالی به پره ها برخورد می کند توسط گیرنده دریافت نمی شود و مقدار ولتاژ خروجی از گیرنده صفر می گردد به این ترتیب پالسهای الکتریکی تولید می شود.
انکودرها سه دسته اند:
۱٫ انکودر نسبی: یه این صورت که یک گیرنده و فرستنده مادون قرمز در دو طرف چرخ شیار دار قرار میگیرد. در این نوع از انکودرها صرفا موقعیت نسبی جسم چرخنده نسبت به موقعیت اولیه اندازه گیری می شود و نمی توان جهت چرخش را مشخص کرد.
۲٫ انکودر افزایشی: در این نوع انکودرها از دو فرستنده و گیرنده مادون قرمز در دو طرف چرخ شیاردار با فاصله مشخص استفاده میشود بنابراین با چرخش چرخ ما دو پالس خروجی داریم که با یکدیگر اختلاف فاز دارند و براساس آن میتوان جهت چرخش را نیز مشخص نمود.
۳٫انکودر مطلق: در انکودرهای مطلق از یک صفحه شفاف استفاده میشود که بخشهای خاصی از آن سیاه شده اند واز چندین فرستنده گیرنده (به طور مثال ۸ جفت) استفاده می شود. در هر لحظه تعدادی از این گیرنده ها صفر و برخی یک را نشان میدهد بدین ترتیب یک عدد باینری میدهد که زاویه بین صفر تا ۳۶۰ درجه را میتوان محاسبه کرد.
اینکودر دستگاهی است الکترونیکی که اطلاعات دریافتی را به صورت کد ( رمز ) ارسال می نماید و در پایانه این اطلاعات توسط دستگاه دیگری به نام دیکودر رمزگشائی و بنا به نیاز پردازش می گردد. در بسیاری از دستگاه های اندازه گیری برای ارسال اطلاعات از اینکودر استفاده می شود که این دستگاه نیز توسط سازندگان آن اینکودر نامیده می شود .
اینکودر ( ENCODER ) وسیله ای برای اندازه گیری میزان جابجائی از نقطه ای به نقطه دیگر است. این وسیله به اشکال و با میزان دقت های متفاوتی ساخته می شود. اندازه گیری این جابجائی می تواند حول یک محور به صورت دوران یا اندازه گیری مسیر در طول ، عرض ، ارتفاع و یا تلفیقی از حالات ذکر شده باشد.
اینکودرها از طریق یک وسیله مدرج شده متناسب با نوع حرکت ، که انواع آن توضیح داده می شود و دو سنسور A و B ، دو سیگنال تولید می کنند . این سیگنالها به نام سیگنال سنسور A و سیگنال سنسور B نامیده می شوند و با ثابت بودن وسیله مدرج شده و حرکت سنسورها و یا ثابت بودن سنسورها و حرکت وسیله مدرج شده تولید می شوند . هرچه تعداد سیگنالهای تولید شده در یک فاصله ثابت بیشتر باشد واحد اندازه گیری کوچکتر و در نتیجه دقت اندازه گیری بیشتر می شود .
این سیگنالها به دو شکل آنالوگ و یا دیجیتال تولید می شوند و همانگونه که در شکل ۲ مشخص است ( به استثناء سیستم پرچمی FLAG ، اگر مدت زمان یک سیگنال را تا سیگنال بعدی در یک حرکت با سرعت ثابت و تقسیمات ۳۶۰ درجه در نظر بگیریم ، ۱۸۰ درجه سطح پائین ( صفر منطقی ) و ۱۸۰ درجه سطح بالا ( یک منطقی ) می باشند . حال اگر دو سیگنال A و B را با هم مقایسه کنیم شاهد این تقسیمات به چهار منطقه ۹۰ درجه ای خواهیم بود که اختلاف ۹۰ درجه ای این دو سیگنال در هم سطح شدن و پردازش آن می تواند منتهی به تشخیص جهت حرکت شود .
به این ترتیب که اگر سیگنال A اول یک منطقی شود و با اختلاف ۹۰ درجه سیگنال B در سطح یک منطقی قرار گیرد جهت حرکت به یک سو و در صورتی که سیگنال B اول یک منطقی شود و با اختلاف ۹۰ درجه سیگنال A در سطح یک منطقی قرار گیرد ، جهت حرکت مخالف جهت اول تشخیص داده می شود . اینکودرها سیگنال سومی به نام Z دارند که این سیگنال را مرجع ( REFRENC ) می نامند .
اینکودرها بنا به نیاز مصرف برای تولید تعداد سیگنالهای مختلف ساخته می شوند که می توان به انواع یک سیگنال ، ۲ سیگنال ، ۳ سیگنال و ۶ سیگنال اشاره کرد .
نوع ۶ سیگنال آن تشکیل شده از سیگنالهای A و B و Z است که قبلاً به آنها اشاره شد . سه سیگنال بعدی سیگنالهای ” Aو ” Bو ” Z هستند که این سیگنالها دقیقاً مخالف سیگنالهای A و B و Z عمل می کنند . به این ترتیب که وقتی سیگنال Aدر سطح منتفی یک قرار دارد سیگنال ” Aدر سطح منطقی صفر قرار می گیرد . عملکرد سیگنالهای ” Bو ” Zنیز همانند سیگنال ” Aاست .
رایج ترین نوع اینکودرها که برای اندازه گیری میزان جابجائی در سطح مورد استفاده قرار می گیرد ، سخت افزار ماوس ( mouse ) است که روی اکثر میزها در کنار کامپیوترها دیده می شود برای لمس کردن نحوه عملکرد اینکودرها شما می توانید با بازکردن قاب این دستگاه شاهد دو صفحه مدرج دوار ، دو سنسور نوری و مدار الکترونیکی باشید . با حرکت دادن ماوس در سطح ، گوی زیرین به حرکت درآمده و باعث حرکت صفحه مدرج در میان سنسورها می گردد به همین طریق سیگنالهای A و B تولید می شوند . پردازش این سیگنالها میزان جابجائی حول محور X و Y را تعیین می کند .
سنسورها :
سنسورها انواع گوناگونی دارند که کاربرد هر کدام متفاوت است . از انواع آن می توان سنسورهای تماسی ( سوئیچ های مکانیکی ) غیر تماسی آهنربائی ( MAGNETIC ) و نوری ( OPTICAL ) را نام برد .
سوئیچ های مکانیکی :
سوئیچ های مکانیکی با تماس فعال و یا غیر فعال می شوند مانند سوئیچهائی که در سیستم مدار ایمنی آسانسور و یا شناسائی مورد استفاده قرار می گیرد .
آهنربائی ( MAGNETIC )
سنسور آهنربائی به میدان مغناطیسی حساس است مانند سنسورهائی که برای شناسائی طبقات مورد استفاده قرار می گیرد .
سنسور نوری
این نوع سنسورها از یک فتودیود و یک فتوترانزیستور تشکیل شده اند که اصطلاحاً به فتودیود فرستنده و به فتوترانزیستور گیرنده می گویند این سنسور با عبور از روی وسیله مدرج و قطع و وصل شدن ارتباط بین گیرنده و فرستنده سیگنال تولید می کند .
وسیله مدرج :
وسیله مدرج تعیین کننده تعداد سیگنالهای تولید شده توسط سنسورها است که سه نوع آن به شرح ذیل می باشند :
۱٫ نوار TAPE
2. صفحه دوار
۳٫ پرچم FLAG
1. نوار TAPE
این نوع معمولاً در اینکودرهائی که سنجش اندازه حرکت در طول و یا ارتفاع را بر عهده دارند تعبیه می گردد . در این روش از یک نوار پانچ شده و یا نوار انعکاسی استفاده می شود .
۲٫ صفحه دوار
این نوع معمولاً در اینکودرهائی که سنجش اندازه حرکت در طول و یا ارتفاع را بر عهده دارند تعبیه می گردد . در این روش از یک نوار پانچ شده و یا نوار انعکاسی استفاده می شود .
۳٫ پرچم
FLAG در این روش با قراردادن پرچمها در محلهای مورد نیاز و عبور سنسور از روی پرچمها ، سیگنال تولید می شود . آلیاژ پرچمها باید از نوعی باشد که سنسورها نسبت به آن حساس باشند برای مثال اگر از سنسورهای حساس به میدان مغناطیسی استفاده می شود باید جنس پرچمها از نوع مگنت ( آهن ربائی ) باشد .