مزایای آسانسورهای کششی




سادگی سیستم فرمان آسانسورهای کششی

نصب راحت تر آسانسورهای کششی

سابقه طولانی استفاده از آسانسورهای کششی نسبت به انواع دیگر

آمار زیاد تعداد نصب آسانسورهای کششی

قیمت نسبتا" ارزان آسانسورهای کششی نسبت به دیگر آسانسورها

قیمت نصب ارزانتر آسانسورهای کششی

سرویس و تعمیرات راحت تر آسانسورهای کششی

در اکثریت بودن متخصصین تعمیرات  آسانسورهای کششی نسبت به آسانسورهای دیگر

فراوانی قطعات یدکی آسانسورهای کششی


k2-geared.jpg

 آسانسورهای کششی (موتوررخانه دار و با موتورگیربکس معمولی) یکی از آسانسورهای پر طرفدار و مناسب برای ساختمانهای کم واحد و زیر 10 طبقه می باشد.
البته مدتی است با استفاده از اینورتور در این نوع آسانسور، ضمن رفع مشکل شوک زمان حرکت و توقف، مصرف برق این آسانسورها هم تا حدود %50 کاهش یافته است.
(مصرف انرژی و برق آسانسورها پر هزینه می باشد، طراحان و دست اندرکاران صنعت آسانسور در تلاش هستند تا با ارائه راه حل های نوین، مصرف انرژی و صدمات زیست محیطی آسانسورها را کاهش دهند.
بر همین اساس با استفاده از قابلیتهای زیر:
استفاده از اینورتور
جایگزینی نرم افزار و کنترل میکروپروسسوری به جای رله های الکترو مکانیکی
استفاده از حسگرها در کابین
نرم افزارهایی که به صورت خودکار آسانسور را در حالت غیر فعال یا نیمه فعال در می آورد "حالت خواب" که در این حالت چراغها و صفحه نمایش شستی کابین و پخش موسیقی و دستگاه تهویه کابین تا زمان ورود مسافر به حالت انتظار رفته یاو خاموش می شوند.)
با توجه به مطالب فوق تمایل خریداران اکثر ساختمانهای چند طبقه جمع و جور که در تهران و دیگر استانها هر روزه شاهد ساخت آنها هستیم، به آسانسورها کششی ساده بیشتر می باشد.

منبع: پارس لیفت

مگنت درب آسانسور


وسیله ای است که از یک بوبین مغناطیسی ، یک اهرم و جک تشکیل شده است و بر روی کابین سمت قفل ایمنی درب لولایی طبقه نصب می شود . هرگاه کابین مقابل طبقه ای که در آن توقف دارد برسد ، مگنت درب باز کن هم زمان با آسانسور از کار افتاده و اهرم آن که تحت فشار جک عمل می کند اهرم قفل را به عقب رانده و زبانه قفل از لنگه در بیرون آمده و اجازه باز شدن درب را می دهد .


az.gif


این سیستم به 2 شکل در آسانسور ها وجود دارد .


1- درب های معمولی (لولایی)

2- درب های اتوماتیک(کشویی،تلسکوپی .....)


در نوع اول یک دستگاه کوچک فلزی با سیم پیچ و هسته متحرک که روی کابین نصب میشود وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارد.به این شکل که در حال حرکت ولتاژی به سیم پیچ آن اعمال میشود که بازوی متحرک کمان درب را جمع نگاه میدارد و مانع از برخورد آن با بازوهای قفل درب میشود.پس از رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر ولتاژ اعمال شده برداشته میشود که باعث خوردن بازو به دستگیره قفل درب شده درب باز می گردد.ولتاژ کار کمان معمولا 220 ولت ac میباشدکه با یک مدار ساده دیودی پس از تحریک ، نیم سیکل میشود تا از سوختن سیم پیچ در دراز مدت جلوگیری کند.


 در آسانسور های با درب اتوماتیک وظیفه باز و بستن درب به عهده یک موتور الکتریکی میباشد.این موتور در سیستم های جدید 24 ولت dc میباشدولی در سیستم های قدیمی از موتورهای 3 فاز 110 یا 380 استفاده میشده.


مگنت هایی که برای باز کردن قفل ها بکار می روند به دو صورت مکانیکی و برقی می باشند. مگنت های مکانیکی معمولا به همراه درب داخل کابین سفارش داده می شوند اما مگنت های برقی را می توان جداگانه سفارش داد. ویژگی مگنت برقی نسبت به مگنت مکانیکی در این است که اگر زمانی درب داخل کابین به هر دلیلی از کار بیفتد می توان با استفاده از روش هایی همچنان از آسانسور استفاده نمود تا زمانی که مشکل آن برطرف شود اما در صورتی که از مگنت مکانیکی استفاده شود آنگاه در صورت خراب شدن درب داخل کابین، آسانسور بلا استفاده خواهد بود.

بیشتر مگنت های برقی در بازار از نوع جان لیفت و یا  اونسا ترک می باشند 

نحوه ی توزیع بار در آسانسور



نحوه ی بارگذاری و توزیع بار در آسانسور



مقدار بار بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد. برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره 1 پیوست 2 مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه نمایید. بر اساس بندی در همین آیین نامه بایستی کلیه نیروی های وارده به سازه بر اثر آسانسور برای لحاظ نمودن ضربه های دینامیکی 100% افزایش یابد.  البته این بار نسبت به بقیه بارهای وارد بر سازه زیاد نیست. میزان بار زنده برابر 400 و میزان بار مرده توسط مشخصات فنی شرکت سازنده مشخص میشود که میتوان بصورت عمومی برای ساختمانهای 5 طبقه 800 تا 1000 کیلو در نظر گرفت و این بارها به نبشی ها و از آنجا به چاله آسانسور انتقال پیدا میکنند و در نهایت بار آسانسور را باید تنها به صورت 4 بار متمرکز به ستون های دور باکس آسانسور (نبشی ها) در طبقه آخر (خرپشته) اعمال نمود.

نحوه انتقال بار آسانسور:

در عمل نیروی آسانسور بین تیر هایی که در اطراف داکت قرار داده می شوند و شاستی آسانسور هم به این تیر ها متصل می گردد منتقل می گردد اما از لحاظ فنی در اطاقک آسانسور تکیه گاه هایی که در اطراف حفره آسانسور قرار دارند و نیروی وزن اطاقک به این تکیه گاه ها وارد می شود نیروی کلی را تحمل می نمایند  آسانسورهای معمولی از چهار عدد نبشی برای دور باکس آسانسور استفاده میشود. این نبشی ها در تراز طبقات به تیرهای سقف مهار میگردند.


اتصال آسانسور به سازه:

سازه آسانسور تنها از یک وجه به سازه اصلی متصل است. برای طراحی اتصالات آسانسور جدولی داریم که به عنوان مثال بیان میکند که اگر ظرفیت آسانسور ما 6 یا 8 نفره است از چه نبشی، از چه ریل راهنمایی، از چه براکتی و ... استفاده کنیم. 
در مورد نحوه اتصال، بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قرار دادن plate توی تیر یا هر جایی که قابلیت اتصال دارد بوسیله شاخک هایی نبشی های آسانسور را به آنها جوش میکنند. نبشی فقط نقش ریل دارد و باربر نیست. سازه آسانسور به  مهاربند نیاز ندارد یک دیافراگم داریم با باری محوری که توسط کابل تحمل میشود و به تیر های دور باکس واقع در خرپشته منتقل میشود.

معمولا از مدل سازی اثر آسانسور در etabs صرف نظر میشود. چون سازه آسانسور کاملا جدا از سازه می باشد بهتر است فونداسیون آن نیز بصورت جداگانه طراحی شود. چاله آسانسور باید در تمامی موارد تعبیه گردد و در طراحی پی باید محل چاله آسانسور در نظر گرفته شود.

نحوه مدل کردن چاله آسانسور در SAFE :

چاله آسانسور در نرم افزار Safe تنها یه صورت یک بازشو تعریف شده و با توجه به سادگی طراحی دستی آن امکان پذیر است. همچنین در پی های گسترده با تنظیمات در بخش Detailing می توان آرماتورهای گوشه های بازشو را مطابق آیین نامه بدست آورد .چون نرم افزار SAFE قادر به طراحی در حالتی که در پی اختلاف تراز وجود دارد، نیست و سطح را در یک تراز در نظر می گیرد... شاید بهترین راه طراحی دستی چاله آسانسور باشد، ولی چون چاله آسانسور ابعاد کوچکی دارد می توان عملکرد آن را با پی یکنواخت در نظر گرفت و پی را کلا در یک تراز طراحی کرد....اگر ابعاد چاله آسانسور بزرگ باشد به صورتی که عملکرد آن مجزا از پی باشد می توان چاله را به صورت یک پی مجزا در نرم افزار مدل و طراحی کرد.