قطعات آسانسور2

برای مشاهده مطلب قبلی با عنوان قطعات آسانسور (۱) کلیک کنید

 

ادامه مطلب قبلی ( قطعات آسانسور (۱)):
 
آشنایی با قطعات آسانسور- قطعات آسانسور(۲)

 

قطعات آسانسور۲

 

پاراشوت Parachut


پاراشوت همان ترمز اضطراری مکانیکی آسانسور می باشد. فرض کنید که همه سیم بکسلهای متصل به کابین پاره شده باشد. در این حالت کابین شروع به سقوط آزاد می نماید. با افزایش سرعت حرکت کابین از حد مجاز، سیستم پاراشوت با دستور گرفتن از گاورنر سرعت، فعال شده و با انجام عمل ترمز، کابین را بر روی ریلها قفل می کند.

پاراشوت ها از سه نوع عمده لحظه ای ( که استفاده از آن منسوخ شده)، تدریجی و غلتکی تشکیل می شوند .

برای کابین تا سرعت ۰٫۶۳ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی لحظه ای استفاده می شود .
برای کابین با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی تدریجی یا غلتکی استفاده می شود .

FARAZ LOTFI

وزنه تعادل Counter Weight

وزنه تعادل ضمن متعادل نمودن وزن کابین و بخشی از باری که حمل می کند باعث ایجاد کششی بین سیم بکسل و فلکه ها شده و نیروی اصطکاک مورد نیاز جهت حرکت سیم بکسل بر روی فلکه محرک را تامین می کند. وزنه تعادل از یک قاب یا شاسی فولادی و وزنه های داخل آن (که معمولا از جنس چدن ، بتن و سرب هستند) تشکیل می شود .

vazneh betoni

کفشک

این قطعات در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی کادر وزنه تعادل و یوک کابین نصب می کردد ، با ریل ها در تماس هستند و با حرکت در امتداد آنها کابین و وزنه تعادل را هدایت می کنند . عمده ترین انواع کفشک ها عبارتند از :

کفشک های غلطکی
کفشک های لغزشی

OIL-montanari

سیم بکسل Steel Ropes

سیم بکسل های فولادی که برای تعلیق  کابین و وزنه تعادل در آسانسور ها استفاده می شوند دارای ساختاری استاندارد هستند ، دسته سیم ها یا رشته ها (Strand) هستند که حول سیم مرکزی پیچیده می شوند ، و سپس این دسته سیم ها حول مغزی (Core) فیبری یا فولادی که شامل چند لایه سیم است (wire) پیچیده   می شوند .

aa

قلاب سر بکسل

کابین و وزنه های تعادل توسط سیم بکسل های معلق نگاه داشته  می شوند. سیم بکسل ها از یک طرف به چهار چوب کابین (یوک) و از طرف دیگر به چهار چوب وزنه تعادل متصل می گردد .  این اتصال توسط قطعه ای  به نام قلاب سر بکسل صورت می گیرد که شامل یک سوکت گوه ای است که همراه یک فنر مارپیچ فولادی یا  ضربه گیر لاستیکی  می باشد .

sarboxell

 ENCODER   انکودر

همواره یکی از مهمترین بخش های یک آسانسور و یا یک روبات رولر (چرخ دار) کنترل حرکت و میزان آن به صورت دقیق است. از قطعات بسیار مفیدی که امروزه برای این هدف استفاده میشود، می توان به انکودرها اشاره نمود. که در حال حاضر به شکل های خاصی یافت می شوند. روش عملکرد انکودر ها به این صورت هست که به ازای مثلا اگر یک دور کامل ۳۶۰۰ پالس تولید کنند.  در نتیجه با شمارش پالس ها می توان میزان چرخش و در نتیجه میزان جابه جایی را محاسبه نمود.

timthumb

OVERLOAD SENSOR سنسور اورلود

برای کنترل وزن کابین از سیستمی به نام load cell استفاده می شود این دستگاه که روی سیم بکسل و یا زیر کابین قرار می گیرد وزن کابین را اندازه گیری کرده به تابلو فرمان اطلاع می دهد ، باعث عدم حرکت کابین با وزنی بیش از ظرفیت شده و از خسارات و حوادث ناشی از آن جلوگیری می کند.

OIL-montanari

نمونه های سنسور اورلود

MAGNETIC SENSOR   سنسور آهنربائی

در سیستم جدید شناسایی ۲ سنسور  ۱-(دور انداز)  ۲-(استوپ طبقه)  جایگزین سنسورهای ثابت شده اند.این سنسورها به وسیله تراول کابل به مدار فرمان متصل شده اند وکار شناسایی را انجام میدهند.در هر طبقه به جای یک سنسور از یک عدد آهنربا استفاده شده که به محض قرار گرفتن سنسور روی کابین مقابل آهنربا ،سنسور عمل کرده پالسی به مدار فرمان میفرستد. به این طریق به راحتی مدار کنترل شده و آسانسور در جای لازم می ایستد. البته برای استوپ طبقه در هر طبقه یک آهنربا کافی است. ولی برای دور اندازی در هر طبقه ۲ آهنربا نیاز می باشد. یکی برای جهت بالا و دیگری جهت پایین.که این عمل با یکی در میان شمردن آهنرباهای دور انداز توسط مدار فرمان اصلاح شده در حقیقت یکی از آهنرباها را می شمرد و دیگری را در نظر نمی گیرد.

sensor

سنسور آهنربائی . محل نصب آن

DOORS  درب ها

در هر کابین آسانسور حداقل یک درب کابین و در طبقات نیز یک درب طبقه وجود دارد . از لحاظ نوع باز و بسته شدن، درب ها به دو دسته کلی لولایی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند . از نظر ساخت، درب های اتوماتیک نیز به دو دسته رو هم بازشو ( تلسکوپی ) و از وسط بازشو ( سانترال) تقسیم می شوند . درب های اتوبوسی که بصورت لنگه های تاشو روی یکدیگر ساخته شده و نظیر درب اتوبوس عمل می کنند، نوع خاصی از درب های اتوماتیک  هستند که درصورت کم بودن عرض چاه، مورد استفاده قرار می گیرند.
درب کابین بایستی مجهز به سیستم بازشوی اتوماتیک باشد.
درب طبقات می تواند هم از نوع لولائی و هم از نوع بازشوی اتوماتیک، متناسب با در کابین انتخاب شود.

qwas

 

مکانیزم درب آسانسور ( سر درب)

وظیفه سیستم محرکه درب در درب های اتوماتیک ، باز و بسته کردن درب ها به صورت ایمن و روان است . هنگامی که کابین به نزدیکی تراز کف طبقه مورد نظر می رسد یک وسیله مکانیکی باعث درگیری درب کابین با درب طبقه شده و ضمن باز شدن درب کابین هم زمان درب طبقه نیز به همراه آن باز می شود و در هنگام حرکت کابین نیز به طور عکس عمل می کند .

OIL-montanari

دیکتاتور یا آرام بند  (از ملزومات درهای لولائی)

این قطعه بر روی درب طبقه نصب شده و باعث روان بسته شدن درب و جلوگیری از ضربه هنگام بسته شدن درب می شود .

I&T

مگنت درب باز کن (از ملزومات درهای لولائی)

وسیله ای است که از یک بوبین مغناطیسی ، یک اهرم و جک تشکیل شده است و بر روی کابین سمت قفل ایمنی درب لولایی طبقه نصب می شود . هرگاه کابین مقابل طبقه ای که در آن توقف دارد برسد ، مگنت درب باز کن هم زمان با آسانسور از کار افتاده و اهرم آن که تحت فشار جک عمل می کند اهرم قفل را به عقب رانده و زبانه قفل از لنگه در بیرون آمده و اجازه باز شدن درب را می دهد .

onsaسنسور درب

این سنسور در ورودی درب کابین نصب شده و از بسته شده درب کابین و طبقه و به حرکت درآمدن آسانسور در صورت وجود شئ یا اشخاص بین درب ، جلوگیری می کند .که به دو نوع نقطه ای و پرده ای در بازار موجود است

OIL-montanari

قفل در

قفل شدن درب های طبقات و حرکت نکردن آسانسور در زمان باز بودن درب های طبقات بر عهده این سیستم می باشد .

janlift

میکرو سوئیچ

این قطعه همچون کلید قطع و وصلی است که بر اثر تماس مکانیکی قطعه ای دیگر نظیر کابین با آن، باعث قطع یا وصل جریان در یکی از مدارها ( عموما مدارهای مربوط به ایمنی آسانسور) می شود.

OIL-montanari

شستی ها

کلیدهائی هستند که  برای احضار کابین ( در طبقات ) و یا فرمان دادن به آسانسور و انتخاب طبقات ( در داخل کابین) مورد استفاده قرار می گیرند.

images (2)

بافر یا ضربه گیر

ضربه گیر ها در کف چاهک ودر انتهای حرکت کابین و وزنه تعادل در مرکز ثقل آنها نصب می شود . ارتفاع سکوی محل نصب ضربه گیرها باید حداقل ۵۰ سانتیمتر باشد تا جان پناه مورد نیاز در انتهای چاهک تامین شود. به طور عمده دو نوع ضربه گیر و جود دارد

- نوع جذب کننده انرژی ( فنری یا لاستیکی )

- نوع مستهلک کننده انرژی ( هیدرولیکی )

OIL-montanari

کلید قارچی
کلید اضطراری است که در هنگام نیاز تمام برق آسانسور را قطع کرده و موجب از کار افتادن آسانسور و ایستادن کابین می گردد .

as

 

پریز صنعتی
پریز صنعتی در چاهک آسانسور نصب می شود تا در صورت نیاز سرویس کار یا تعمیرکار آسانسور از ان استفاده نماید .

OIL-montanari

بست تراول کابل
همانطور که از نام آن پیداست، جهت بستن و کنترل ارتعاشات و به هم پیچیدگی تراول کابل استفاده می شود.

OIL-montanari

نمای کلی آسانسور و نحوه قرار گیری قطعات در سیستم
در شکل زیر نمای کلی آسانسور جهت مشاهده نحوه قرارگیری اجزا و قطعات آن ارائه گردیده است.

منبع:لیفت ایران

 

elevator-escalator-www.liftiran.com-آسانسور-پله برقی

 

 

 

برای مشاهده مطلب قبلی با عنوان قطعات آسانسور (۱) کلیک کنید

 

برای مشاوره و راهنمایی با همکاران ما تماس بگیرید 
برای  مشاهده قیمت تمام قطعات آسانسور کلیک کنید

قطعات آسانسور جنتا ترکیه

 

آسانسور جام لیفت فروش ویژه ای را با محصولات شرکت ترکیه ای با نام  Centa که در زبان فارسی جنتا میگویند آغاز نموده است.

genttaa

 

محصولات این شرکت شامل فتوسل پرده ای (پرده نوری) آسانسور، و اورلود آسانسور (سیم بکسلی،زیر کابینی) می باشد که برای انواع ظرفیت ها و انواع آسانسور طراحی شده است

اورلود های جنتا ترکیه در دو ظرفیت 2500 کیلو و 5000 کیلوگرم تولیدشده که این سیستم اضافه بار آسانسور بصورت دقیق عمل میکند

 

محصولات شرکت جنتا:

 

1-پرده نوری آسانسور،فتوسل پرده ای جنتا ترکیه
 

genta

 

  

2-اورلود سیم بکسلی جنتا ترکیه مخصوص آسانسور با ظرفیت های 2500 کیلو و 5000 کیلو گرم"

gennta

 

 

3-اورلود زیر کابینی جنتا ترکیه مخصوص آسانسور با ظرفیت های 2500 کیلو و 5000 کیلو گرم

gentaa

 

برای اطلاع از قیمت محصولات جنتا ترکیه و خرید سایر قطعات آسانسور  روی همین لینک کلیک کنید

نجات اظطراری چیست

 

مقدمه

آیا تا کنون درباره قطع برق و مشکلات ناشی از آن فکر کرده‌اید؟ آیا تا کنون در هنگام قطع برق در آسانسور محبوس شده‌اید؟ آسانسوری را در نظر بگیرید که با ظرفیت کامل در حال حرکت می‌باشد و ناگهان به دلیل قطع برق در فاصله بین طبقات متوقف می‌گردد. در این شرایط افراد محبوس شده در تاریکی بسر می‌برند و فقط نور محدود روشنایی اضطراری در کابین وجود دارد. در این حالت اضطراب بر افراد غلبه می‌کند و هر کدام از افراد محبوس شده بطریقی تلاش برای فراخوانی افراد بیرون کابین می‌کنند. یکسری فریاد می‌زنند، یکسری تلاش 

می‌کنند زنگ اضطراری را به صدا در آورند، یکسری تلاش می‌کنند درب آسانسور را به زور باز کنند خلاصه همه افراد در کابین آسانسور با چهره‌ای مضطرب دست به فعالیت خاصی می‌زنندdar001

در این شرایط تمام تلاش‌های افراد محبوس شده منجربه مطلع شدن افراد خارج از کابین آسانسور می‌گردد. افراد محبوس شده وقتی از شرایط فوق مطمئن می‌گردند آرامش نسبی پیدا می‌کنند اما غافل از اینکه نجات آنها از داخل کابین ممکن است با مشکلات دیگری مواجه شود و آنها برای مدت طولانی‌تری در آسانسور حبس شوند.

همانطور که می‌دانید روش سنتی و متداول امروزی برای به حرکت در آوردن کابین در هنگام قطع برق، باز کردن ترمز مکانیکی آسانسور توسط اهرم و گرداندن چرخ دستی (Hand wheel) با رعایت احتیاط های لازم می‌باشد. معمولا سرایدارها و افرادی که بیشتر از دیگران در ساختمان حضور دارند، آموزش‌های لازم جهت انجام سیکل فوق را دیده‌اند. این افراد به محض اطلاع از محبوس شدن عده‌ای در آسانسور به سرعت وارد عمل می‌شوند. اگر قطع برق در شب اتفاق افتاده باشد، برای این افراد رفتن به موتورخانه در شرایطی که برق راه پله‌ها نیز قطع می‌باشد خیلی به کندی صورت می‌گیرد. بدشانسی افراد محبوس شده زمانی است که هیچکدام از افراد دوره دیده در ساختمان حضور نداشته باشند و یا کلید موتورخانه در زمان قطع برق در دسترس نباشد که در این وضعیت باید از آتشنشان‌ها و یا افراد دوره دیده در ساختمان‌های مجاور بهره گرفت. این واقعه در ساختمان‌های مسکونی کم تردد و یا در ایام تعصیل که اکثر ساکنین به مسافرت رفته‌اند می‌تواند شرایط بحرانی‌تری را ایجاد نماید و یا وقایع تلخ‌تری را بوجود آورد.

به هر حال می‌بینید که آزاد شدن افراد و زمان محبوس شدن آنها در کابین می‌تواند به عوامل متعدد وابسته باشد و این عوامل ممکن است منجربه ساعت‌ها و شاید روزها حبس افراد در داخل آسانسور گردد.

به نظر شما در قرن بیست و یکم که تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نموده و ابزار و سیستم‌های کمکی مناسبی در همه زمینه‌ها طراحی و ساخته شده است بهتر نیست که بجای دسته و پنجه نرم کردن با شرایط پر دغدغه فوق از تکنولوژی بهره گرفت. با توجه به شرایط فوق ما بر آن شده‌ایم که در این مقاله به بررسی کاربردی سیستم‌های نجات اضطراری پرداخته و نکات مرتبط با این سیستم‌ها را که در صنعت آسانسور مطرح است بررسی نمائیم.

سیستم‌های نجات اضطراری طوری طراحی شده‌اند که قطع برق را تشخیص داده و با پخش پیغام‌هایی چون "هم اکنون ما با قطع برق مواجه شده ایم. لطفا اندکی تامل بفرمائید، آسانسور تا چند ثانیه دیگر مجددا به کار خواهد افتاد" موجب آرامش گردیده و با رعایت نکات ایمنی، آسانسور را به حرکت در می‌آورند و به راستای طبقه رسانده و درب را باز می‌کنند تا افراد از داخل کابین آزاد شوند. تا اینجا سعی نمودیم دو وضعیت فوق را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه جزئیات فنی بیشتری از این سیستم‌ها به اطلاع خوانندگان محترم خواهد رسید.

بررسی عملکرد سیستم نجات اضطراری

شکل زیر بلوک دیاگرام سیستم نجات اضطراری را نشان می‌دهد.

 

dar002

 

همان طور که در شکل فوق دیده می‌شود این سیستم از بخش‌های متنوعی تشکیل گردیده که در شکل ۱ با توجه به کاربرد بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی صورت گرفته است. بخش کنترل مرکزی، اطلاعات موردنیاز خود را از واحدهای دیگر می‌گیرد و با رعایت قوانین و استانداردهای موجود سیستم را کنترل و نجات اضطراری را محقق می‌نماید. شکل زیر نمونه‌ای از تابلو نجات اضطراری را نشان می‌دهد.

این سیستم در کنار تابلو فرمان هنگام قطع برق، کنترل موتور و ترمز مکانیکی و درب آسانسور را در دست گرفته و فرامین لازم را صادر می‌نماید.

dar003نکات مهم در سفارش سیستم نجات اضطراری

برخی سیستم‌ها و قطعات در آسانسور تنوعی ندارند و انتخاب آنها بصورت روتین انجام می‌گیرد اما برخی دیگر از اینها مانند تابلو فرمان و سیستم نجات اضطراری به سفارش مشتری وابسته است. در سفارش هر سیستم نجات اضطراری باید به نکات زیر توجه نمود:

نوع آسانسور (کششی یا هیدرولیک)
نوع موتور (آسنکرون یا سنکرون)
ولتاژ و جریان شیر برقی در آسانسور هیدرولیک
ولتاژ و جریان ترمز مکانیکی
ولتاژ و جریان کمان درب بازکن
نوع درب: درب آسانسور جزء بخش‌هایی است که از تنوع بالایی برخوردار است. در بازار ده‌ها مدل درب وجود دارد که مدارات فرمان و کنترلر آنها متفاوت است از جمله این درب‌ها میتوان از درب سری ۲۰۰۰ و درب فرماتور ۲۲۰ و فرماتور درایودار و اتوبوسی و درب مری و درب سه فاز درایودار و بدون درایو و ........ نام برد که در سفارش تابلو باید نوع آن به سازنده معرفی گردد.

 

 

بازدید دوره‌ای:

در سیستم‌های نجات اضطراری معمولا از باطری‌های Sealed Acid استفاده می‌گردد. این نکته قابل ذکر است که اگر این باطری‌ها برای مدت طولانی بدون استفاده در انبار بمانند رفته رفته دشارژ شده و از عمر مفید آنها کاسته می‌گردد. بنابراین در سفارش سیستم‌های اضطراری این نکته حائز اهمیت می‌باشد که بعد از تحویل سیستم به سرعت نسبت به نصب آن اقدام گردد و باطری‌ها زیر شارژ قرار گیرند. معمولا دیده می‌شود که بین تحویل تابلو تا نصب آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد که این مورد برای سیستم‌های نجات اضطراری نامناسب می‌باشد.

بنابراین در بازدیدهای دوره‌ای باید ولتاژ باطری‌ها و صحت عملکرد شارژر بررسی گردد. در نهایت برای افزایش اطمینان از صحت عملکرد کلی سیستم می‌توان باقطع برق عملکرد درست سیستم نجات اضطراری را مورد تست قرار داد.

منبع: مجله دنیای آسانسور - شماره ۲۲-۲۱ (نوشته: امیربهرام دارایی)

 

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص سیستم نجات اظطراری آسانسور و همچنین خرید قطعات آسانسور با همکاران ما تماس بگیرید