آسانسور متروپلاست

فروش تمامی محصولات متروپلاست ترکیه

_ پاراشوت دوطرفه متروپلاست

با سرعت 1 ، 1/6، 2 متر بر ثانیه

و با وزن های 1600 کیلوگرم- 2000 کیلوگرم - 4000 کیلوگرم - 5000 کیلوگرم

برای ریل های تی9 و تی16 پ ریل کابین و وزنه

 

_ گاورنر دوطرفه متروپلاست ترکیه

با سرعت 1 ، 1/6 و 2 متر برثانیه

گاورنر  روم لس متروپلاست

گاورنر گیرلس متروپلاست

 

برای مشاوره و  اطلاع از موجودی و قیمت با همکاران ما تماس بگیرید

 

021-44589434

021-56834271

 

اسکلت بندی و ریل و درب گذاری آسانسور

 

مبحث آهنکشی و نصب درب وریل به علت گستردگی و تنوع اجرای هرکدام، باید پس از تفکیک از هم در چند بخش مجزا و به صورت پیوسته وپی درپی بازگو شود.

ابتدا مطالبی در باره چاه آسانسور و آهنکشی آن:

چاه آسانسور فضایی است به صورت تونل عمودی که از پائین ترین سطح ساختمان تا بام آخرین طبقه در فضایی به نام موتورخانه ادامه دارد و این فضا باید حتما عمود وشاقول شده باشد بدون هیچگونه اعوجاج و پیچیدگی.

ابعاد عرض و عمق این فضا بر اساس نوع آسانسوری که قرار است نصب شود تعین می شود. ضمن اینکه با توجه به مساحت هر طبقه و تعداد طبقات، تعداد چاه آسانسور مورد نیاز و محل استقرار آنها تعین می گردد.

طبق تعریف استاندارد چاه آسانسور باید دارای دیوارهای بدون روزنه و کف و سقف باشد (البته به دلیل استقرار سکو های ضربه گیر در کف چاه و حفره های عبور سیم بکسل در سقف چاه و همچنین محل استقرار موتور گیربکس بر روی سقف چاه این دو محل باید بر اساس نقشه و با نظارت نماینده شرکت فروشنده آسانسور اجرا گردد.)و از مواد نسوز و بادوامی ساخته شود که عامل ایجاد گرد وغبار نباشد. همچنین دارای پایداری مکانیکی کافی باشد.

در چاه آسانسور فقط این محل ها می تواند باز باشد

  • محل نصب دربهای طبقات
  • محل نصب درهای بازرسی و دربهای اضطراری چاه و دریچه های بازدید،
  • دریچه های خروج گاز و دود در هنگام آتش سوزی
  • دریچه های تهویه
  • سوراخهای باز دائمی محل عبور سیم بکسل های کابین، قاب وزنه، گاورنر، وسیم وکابلهای برق آسانسور
  • وجود هرگونه کانال، لوله آب و گاز، کابل، ولوازمی غیر از تجهیزات آسانسور در چاه آسانسور ممنوع است.

متاسفانه به دلیل ناهماهنگی بین سازندگان ساختمان و شرکت های فروشنده و نصات آسانسور، اکثرا چاه آسانسور با مشخصات مورد نیاز مطابقت نداشته و باالطبع برای تطابق باید کلی هزینه اضافی صرف شود.

اگر در زمان طراحی ساختمان نیازهای آسانسور بر اساس نوع آسانسور و نیازهای آن پیش بینی و در سازه ساختمان اعمال شود از بسیاری از مشکلات و دوباره کاری ها و هزینه های چند باره، و بسیاری از تخریب های آزار دهنده و دردسر ساز جلوگیری خواهد کرد.

fdfd

 

 

اجرای آهنکشی چاه آسانسور بستگی به نوع سازه ساختمان دارد.

۱- سازه فلزی

۲- سازه بتونی

یکی از مواردی که ابتدا باید به آن توجه داشت ارتفاع کف چاهک می باشد. طبق تعریف استاندارد(۱-۳-۷-۵) چاهک پائین ترین قسمت چاه آسانسور است که کف آن باید صاف و تقریبا تراز باشد. به استثناء نقاطی که ضربه گیرها و پایه ریلها و وسایل مکش آب نصب شده است.

ارتفاع چاهک آسانسور از کف سنگفرش شده اولین ایستگاه آسانسور در پائین ترین طبقه تا کف چاهک پس از انجام بتون ریزی ها در کف چاه نباید از ۱۵۰ سانتیمتر کمتر باشد.

البته ۱۵۰ سانتیمتر ارتفاع برای آسانسورهای تا سرعت یک متر می باشد. اگر سرعت آسانسور بیش از یک متر باشد ارتفاع مذکور به تناسب سرعت بیشتر می شود که اطلاعات دقیق باید از فروشنده آسانسور اخذ گردد.

چند مورد مهم که باید به کارفرما تذکر داده شود :

نصب و اجرای پوشش و حفاظ مناسب جلو دربهای آسانسور در کلیه طبقات.

کف سازی مقابل دربهای آسانسور بهتر است پس از نصب دربهای آسانسور در طبقات انجام شود.

دیوارهای طرفین دربهای آسانسور یا اصطلاحا لغز ها بهتر است پس از نصب دربها انجام شود.

رعایت موارد فوق باعث می شود اولا دربها کمتر صدمه ببیند .در ثانی عملیات بنایی با دربها تلفیق خوبی داشته و از تخریب و دوباره کاری جلوگیری شود.

محل نصب قوطی شستی احضار در طبقات تعین و همزمان با اجرای دیوار چینی دور دربها در محل مربوطه نصب گردد. ضمنا اجرای لوله خرطومی مناسب از درون آن به داخل چاه آسانسور انجام شود. 

 

چطور تشخیص دهیم که برای درب آسانسورمان عرض ۷۰ یا ۸۰ جواب میدهد؟

برای انتخاب ابعاد درب آسانسور، عرض سمت نصب درب در چاه آسانسور تعین کننده می باشد
به طور کلی آسانسور دارای ۲ نوع درب می باشد:

  • درب طبقات
  • درب کابین

دربهای آسانسور نیز به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • لولایی(نیمه اتوماتیک)
  • اتوماتیک، که دربهای اتوماتیک نیز در دو نوع تلسکوپی و سانترال می باشند. (در بعضی از آسانسورها که بیشتر مربوط به گذشته می باشد کابین بدون درب نیز نصب شده است، اما به طور کلی کابین دارای یک درب است و در بعضی پروژه ها کابین بیش از یک درب دارد.)

 

ضمن اینکه دربهای دیگری نیز با توجه به شرایط چاه آسانسور استفاده می شود مانند: دربهای اتوبوسی دربهای سینوسی دربهای گیوتینی (دربهای گیوتینی بیشتر در اسانسورهای غذابر و آسانسورهای باربر مورد استفاده قرار می گیرد)
دربهای لولایی ساده ترین و در عین حال ارزانترین نوع درب طبقه می باشند که به کمترین فضا در عمق و حتی در عرض احتیاج دارند.
مشکل درب لولایی باز شدن آن تا حدود ۹۰ درجه می باشد، که در زمان باز شدن بخشی از فضای مقابل درب را اشغال می کند و در ساختمانهای فعلی که فضای مقابل درب آسانسور بسیار محدود می باشد، باعث مسدود شدن راهرو می گردد.
ضمن اینکه باز کردن درب لولایی برای معلولین و ویلچر سواران ایجاد مشکل می نماید.
متداول ترین عرض برای درب آسانسور ۷۰ سانتیمتر- ۸۰ سانتیمتر و ۹۰ سانتیمتر می باشد که انتخاب عرض درب بستگی به ساختمان و محل آن در چاه آسانسور می باشد.
بهترین گزینه برای درب آسانسور مسافری ساختمانهای مسکونی چند طبقه دربهای ۸۰ می باشد، در صورتیکه سمت نصب درب در چاه آسانسور ابعاد مورد نیاز را داشته باشد.

لازم بذکر میباشد، درب ۷۰ را بعضی از شهرداری ها برای پایان کار قبول ندارند چون باید عرض درب ۸۰ سانتیمتر باشد، یعنی برای استفاده از ویلچر مناسب باشد

درکمترین فضا نیز برای درب داخل از نوع درب اتوبوسی استفاده می شود. پس فاصله پشت تا پشت نبشی از نوع نمره ۱۰ باید ۱۲۴ سانتی متر باشد

برای درب داخل سه لته ازیکطرف پشت درب ۳۳ و درب دولته ۴۵ سانتی متر  فضا نیاز دارید

 

مقدار فاصله ریل های قاب وزنه از هم  به چه عواملی بستگی دارد وبرای در نظر گرفتن این فاصله چه پارامترهای را باید مد نظر قرار داد ؟

دهنه ریل قاب وزنه رابطه مستقیم با:

  • ظرفیت کابین
  • جنس وزنه مورد استفاده داره

یعنی هرچه ظرفیت کابین بیشتر باشه، بالطبع عدد مربوط به دهنه ریل قاب وزنه هم باید بزرگتر بشه.

 

همچنین:

  • هر چه چگالی وزنه مورد استفاده بیشتر باشه امکان کاهش دهنه ریل قاب وزنه وجود داره.

عموماً طول وزنه های موجود در بازار روتین بوده و به راحتی قابل تهیه است.

  • برای دهنه ریل مثلاً ۷۴ سانتی، عرض قاب وزنه حدوداً ۷۰ سانت و وزنه مورد استفاده به طول ۶۷ سانت در نظر گرفته میشه
  • برای دهنه ریل مثلاً ۸۴ سانتی، عرض قاب وزنه حدوداً ۸۰ سانت و وزنه مورد استفاده به طول ۷۷ سانت در نظر گرفته میشه

منبع: پارس لیفت

برای اطلاع از اجرت نصب آهن کشی و ریل و درب و مکانیکال آسانسور با همکاران ما تماس بگیرید

 

قطعات آسانسور1

برای مشاهده مطلب بعدی با عنوان قطعات آسانسور (۲) کلیک کنید
 
آشنائی با قطعات آسانسور - قطعات آسانسور(۱)

 

قطعات آسانسور ۱

در حال حاضر به دلیل افزایش روز افزون جمعیت کشورمان و با به وجود آمدن مشکل مسکن ، مسئولین و پیمانکاران روی به ساختن مجموعه های بلند مرتبه آورده اند، که  در این ساختمان ها آسانسور به یکی از ضروری ترین صنایع مرتبط با صنعت ساختمان مبدل شده است. از این رو معرفی و تشریح مختصر اجزاء و قطعات این سیستم خالی از لطف نخواهد بود .

دیدگاه این سلسله مقالات تخصصی نخواهد بود بلکه برای آشنائی اجمالی آن دسته از مخاطبینی است که بصورت غیر تخصصی با صنعت آسانسور مرتبط هستند.

آسانسورها معمولی از نظر کلی به دو دسته تقسیم می شوند. آسانسورها با سیستم محرک هیدرولیکی و آسانسورها با سیستم محرک موتور(گیربکس)ی. با توجه به اینکه مقالات تخصصی و عمومی در موضوع آسانسورهای هیدرولیکی در این پورتال مورد بحث قرار گرفته و بطور مشروح عنوان شده اند، در این سلسله مقالات سعی خواهیم کرد که بیشتر به آسانسورها با محرک موتور(گیربکس)ی بپردازیم.
و اینکه چرا واژه "موتور گیربکسی" را بصورت "موتور(گیربکس)ی" می نویسیم...به ادامه مقاله دقت فرمائید!

معرفی قطعات آسانسور- سیستم کششی

نیروی محرکه

نیروی محرکه این دسته از آسانسورها  عموما با استفاده از یک الکترو موتور که به یک گیربکس کاهنده کوپل شده تامین می گردد.
و البته چند سالی است که تکنولوژی موتورهای بدون گیربکس (GEARLESS) نیز به بازار آسانسور ایران راه یافته و استفاده از این موتورهای پربازده معمول گشته است.
احتمالا حالا دلیل استفاده از واژه موتور(گیربکس)ی را دریافته اید.
بنابراین میتوان گفت:
موتور الکتریکی آسانسور های کششی با توجه به نوع موتور و سیستم کنترل آنها به دو گروه عمده تقسیم میشوند:

۱- موتورهای گیربکسی Geared traction drives

images (10)

----------------------------------------------------------------

۲-موتورهای بدون گیربکس Gearless tractin drives

۱۹۲۲۴-BigPic

 

شاسی موتور

محل قرارگیری موتور و اجزای مربوطه بر روی این قطعه می باشد.  درحقیقت گیربکس ، موتور و ترمز باید روی یک شاسی مونتاژ گردند . این ساختار فولادی برای نگه داشتن تمام قطعات و قسمت ها که در یک تراز هستند به کار می رود و اجازه می دهد کل مجموعه در صورت نیاز ، یکپارچه جابجا شود.

elevator-machinery-250x250

تابلو فرمان

محل قرار گیری تابلوفرمان معمولا در موتورخانه است . در زیر به تعدادی از وظایف اصلی این تابلو اشاره می شود :
۱- پذیرش درخواستها از کابین و طبقات
۲- تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه
۳- پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع سرویسدهی
۴- حفاظت الکتریکی از تجهیزات
۵- کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی
۶- کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : درب کابین ، ترمز و ...
۷- نظارت بر حرکت بدون خطر کابین

DSC_0945-197x300

 

تابلو برق سه فاز


در موتورخانه آسانسور برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به تابلو فرمان و دیگر تجهیزات از یک تابلوی توزیع استفاده می شود به نام تابلو سه فاز . در این تابلوی توزیع تجهیزات زیر وجود دارد :
۱- فیوز سه فاز
۲- لامپ سیگنال
۳- پریز تک فاز
۴- فیوز تک فاز
۵- پایه ارت
۶- کانال و سیم

elevator-machinery-250x250

فلکه هرزگرد ( نه هرزه! گرد!)

در مواقعی که فاصله بین کابین و کادر وزنه و یا سیم بکسل های متصل به آنها بیشتر از طول فلکه کشش موتور باشد و فلکه کشش موتور نتواند زاویه مناسبی برای سیم بکسل ها ایجاد کند از فلکه هرزگرد برای به وجود آوردن اصطکاک بیشتر میان سیم بکسل و فلکه ها و همچنین مناسب کردن زاویه سیم بکسل ها ( آلفا) استفاده می شود .

 

elevator-machinery-250x250

گاورنر


متداول ترین نوع فعال سازی ترمز ایمنی (پاراشوت) روش فعال سازی توسط گاورنر است . به هنگام افزایش سرعت کابین از سرعت تعیین شده   ( %۱۱۵ سرعت نامی کابین ) گاورنر سیم بکسل متصل به پاراشوت را متوقف کرده وباعث فعال شدن ترمز ایمنی می گردد.

 

فلکه بالای گاورنر

Untitled-3

فلکه پائین گاورنر به همراه وزنه

AS

 تراولینگ کابل Traveling Cable

چون کابین یک قسمت متحرک در سیستم آسانسور است ، برق توسط کابل های ویژه ای به آن متصل می گردد که به آن تراول کابل گویند .
نام این کابل هم برگرفته از ویژگی آن یعنی حرکت کردن با کابین گرفته شده است .
این کابل تشکیل شده از یک رشته کابلهای بهم چسبیده که جریان برق از آنها عبور کرده و به مقصد می رسد. برای آسانسورهای با سرعت بالا یا نصب شده در ساختمانهای مرتفع، پوشش تراول کابل ضخیم تر بوده و در بافت آن از رشته های مقاوم در برابر کشش و تنش استفاده می شود. این گونه کابلها معمولا با رشته هایی از سیم بکسل مسلح می شوند.

Elevator-Parts-Flat-Travelling-Elevator-Cable

کابین Car

کابین محفظه ای است که مسافر یا بار یا هر دو را در خود جای داده و حمل می کند،این محفظه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از :

۱- چهارچوب اصلی که اصطلاحا به آن ( یوک) می گویند .
۲- سکویی که مسافران و یا بار بر روی آن قرار می گیرند .
۳- دیواره ها که به عنوان حفاظ بکارمی روند (شامل سقف - کف - دیواره های جانبی-پوششهای داخل و تزئینات کابین نظیر آینه و دستگیره).

as

یوک کابین Car Frame

چهار چوبی است شامل دو بخش( یوک پایین و یوک بالا )که کابین را در بر گرفته است .ساختار یوک نه تنها از نظر قدرت تحمل بار مهم است بلکه تنظیم آن نیز باید به گونه ای باشد که از انحراف ، به ویژه در هنگام استفاده از کفشکهای غلطکی مصون بماند.
تمام بار کابین اعم از وزن کابین و مسافرین، توسط یوک به سیم بکسلها وارد می شود.

Pic1-31

جعبه رویزیونRevision Box

جعبه ای برای کنترل دستی حرکت کابین است که بر روی سقف کابین نصب و برای استفاده تعمیرکار یا سرویس کار آسانسور تعبیه شده است .

jabeh revezeyon

زنجیر جبران Compensation Chain

زنجیر یا سیم بکسل جبران که هم وزن مجموعه وزن سیم بکسل های آسانسور و نصف وزن تراول کابل است از زیر یوک کابین به زیر وزنه تعادل متصل می شود .
به طور کلی می توان گفت سیم بکسل یا زنجیر جبران برای متعادل سازی و جبران  وزن سیم بکسل های تعلیق و نصف وزن تراول کابل به کار می رود. معمولا در بیش از ۳۰ متر ارتفاع ( ۱۰۰ فوت) به این قطعه نیاز داریم.

Pic1-31

ریل راهنما  Guide Rail

ریل های راهنما در آسانسور نقش هدایت کننده را دارند و از پیچش و یا حرکت پاندولی کابین دراثر بارهای ناهمگون و جانبی که ممکن است بر روی  کابین اعمال شود (مثلا بار ناشی از حرکت مسافر در داخل کابین درحال حرکت) جلوگیری می کنند. هم کابین و هم وزنه در داخل ریل های راهنمای مربوط به خود حرکت می کنند.

ddd

پشت بند ریل پلیتی است که در محل اتصال دو ریل و در پشت ریل ها قرار گرفته و با پیچ و مهره ریل ها را به یکدیگر متصل می کند .

fishplate_for_rail

شالتر Shulter

سنسوری است برای شناسایی پایین ترین و بالا ترین طبقه . معمولا برای دور انداز ی در نزدیکی طبقه، و یا جلوگیری از عبور کابین از حد بالا و پائین و ممانعت از برخورد کابین به کف چاه یا سقف آن از شالتر استفاده می شود.

limit nf - asanshayan

براکت آسانسور  Bracket

براکت ها پایه هایی هستند که ریل ها  به وسیله آنها به دیواره چاه یا سازه متصل می شوند و بسته به نوع و اندازه ریل ها و ظرفیت کابین آسانسور و همچنین نوع ترمز اضطراری و سرعت حرکت ، از انواع مختلف و متناسب براکت ها استفاده استفاده می شود. فاصله نصب براکت ها باید به اندازه ای باشد که در صورت انجام ترمز اضطراری، مانع کمانش ریل شود.

Pic1-31

لقمه و پیچ و مهره ریل آسانسور

لقمه ها گیره هایی هستند که ریل های راهنما را به براکت ها متصل می کنند .و با پیچ و مهره ها بسته می شوند

dfdd

روغندان Lubrication Tank

مکانیسم روغن کاری اتوماتیک ریل ها که معمولا بر روی کفشک ها نصب می گردد. عموما تشکیل شده از یک مخزن روغن و دو فتیله که تحت تاثیر خاصیت موئینگی، روغن را از تانک کشیده و بر روی سطح ریل پخش میکنند.

منبع: سایت لیفت ایران

OIL-montanari

برای آشنایی با بقیه ی قطعات آسانسور  باید به مطلب بعدی  با عنوان  "قطعات آسانسور ۲ " مراجعه کنید:  برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید

            --------------------------------------------------------------------------------

برای مشاوره و راهنمایی با همکاران ما تماس بگیرید 
برای  مشاهده قیمت تمام قطعات آسانسور کلیک کنید